Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Dagligvare

NorgesGruppen tilbyr et bredt spekter av ulike butikker i det norske markedet, med lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Tall fra analysebyrået Nielsen viser at alle våre kjeder, KIWI, MENY, SPAR og Joker, økte sine markedsandeler i 2016.

Klikk her for å lese mer om markedsutviklingen i dagligvarebransjen.

Stadig flere forbrukere velger KIWI når de handler mat- og drikkevarer. KIWI vokser mest av kjedene i NorgesGruppen både organisk og med nyetableringer. KIWI, inkludert kjøpmannseide butikker, omsatte for 33 735 MNOK i 2016 og har en markedsandel på 19,9 prosent, opp 1,1 prosentpoeng fra 2015. KIWI hadde størst sammenlignbar vekst i markedet på 5,3 prosent. I 2016 ble KIWI Pluss lansert. Det gir kundene 7,5 prosent bonus på alt av fersk frukt og grønnsaker. Bonusen ble endret til 15 prosent i starten av 2017. En Skandinavisk bransjeundersøkelse om bærekraftighet kåret i 2016 KIWI til den beste av dagligvarekjedene på bærekraft og det tredje beste selskap på listen over Norges mest bærekraftige varemerker.

Supermarkedene MENY og EUROSPAR differensierer seg fra lavprisbutikkene ved å tilby en kombinasjon av god service, stort utvalg og digitale løsninger som skal forenkle kundens handleopplevelse.

MENY, inkludert kjøpmannseide butikker, omsatte for 18 414 MNOK og hadde ved årsskiftet en markedsandel på 10,9 prosent, opp 0,2 prosentpoeng. Sammenlignbar vekst for MENY var på 0,8 prosent. MENY fokuserer på inspirasjon og matglede kombinert med et stort vareutvalg, og fører i dag et av Norges største utvalg på økologisk mat, fairtradeprodukter og etiske- og miljøsertifiserte varer. I 2016 lanserte MENY Jacobs Utvalgte Lerstang kylling, som er en helt ny kvalitetskylling med enda bedre dyrevelferd. En MENY-butikk har i gjennomsnitt cirka 10 000 produkter og tilbyr over 2 300 produkter fra 450 lokale produsenter.

SPAR-kjeden, inkludert kjøpmannseide butikker, viste godt driv i 2016 med 3,0 prosent sammenlignbar vekst i 2016. SPAR tilbyr et godt utvalg av ferskvarer, brød og bakervarer, frukt og grønt, samt varer fra lokale leverandører. Som første dagligvarekjede lanserte SPAR kjøttdeig med 30 prosent grønnsaker i 2016. SPAR økte sin markedsandel med 0,1 prosentpoeng til 7,0 prosent og omsatte for 11 934 MNOK.

Joker-kjeden hadde god utvikling i 2016 og styrket sin posisjon som den ledende kjeden i nærhandelssegmentet. Joker, inkludert kjøpmannseide butikker, omsatte i 2016 for 6 276 MNOK. Sammenlignbar vekst var på 0,8 prosent og markedsandelen ved årsskiftet var 3,7 prosent. Joker og Den Norske Turistforening samarbeidet i 2016 om naturopplevelser og turglede i en ny TV-serie.

 

NorgesGruppen