Dette er NorgesGruppen - NorgesGruppen
Dette er NorgesGruppen

Dette er NorgesGruppen

Vi utvikler oss hele tiden for å få fornyet tillit fra kundene slik at vi er deres førstevalg.

Dagligvarekundene handler i snitt i 3,4 dagligvarebutikker i løpet av en måned. For å vinne kampen om kundene må våre kjedekonsepter lykkes på mange ulike parametere.

Trygghet for pris
Dagligvarekundene mener at lave priser er aller viktigst i valg av butikk (Ipsos: NG Kjedetracker 2017). KIWI innledet 2017 med prisløftet «Vi gir oss aldri på pris» og har vunnet de fleste prisundersøkelsene i 2017.

En enklere hverdag, raske og gode handleopplevelser
Rask og enkel handel er viktig for kundene i valg av butikk (NG Kjedetracker 2017). Netthandelsløsningen til MENY, SPAR og Joker er en tilleggstjeneste som er med på å gi kundene en bedre hverdag gjennom forenkling og inspirasjon. I butikker med stort kundetrykk har vi i dag selvbetjente kasser som bidrar til en raskere og enklere handel. I tillegg jobber vi med å få på plass fremtidens infrastruktur for betaling, som vil gjøre det mulig for kundene våre å betale kontaktløst og med mobiltelefon. I tillegg satser både MENY, SPAR og KIWI blant annet på enkle og raske middagsløsninger.

Bredt vareutvalg
Høy kvalitet på ferskvarer og et godt vareutvalg oppgir forbrukerne som viktig for valg av butikk (Ipsos: NG Kjedetracker 2017). Alle våre kjeder har investert for å utvide sine frukt- og grøntavdelinger i starten av handlerunden. I 2017 handlet kundene våre 10 000 tonn mer frukt og grønt enn året før. Supermarkedkjeden MENY har tilgang på 30 000 varer gjennom året av ferskvare, middagsløsninger, fri-for, økologi, vegetar og lokalmat. MENY er størst på lokalmat i markedet og samarbeider med 450 lokalmatprodusenter. SPAR tilbyr også et godt utvalg av ferskvarer, brød og bakervarer, frukt og grønt, samt varer fra lokale leverandører.

Butikker over hele landet
Beliggenhet er avgjørende for forbrukernes valg av butikk (Ipsos: NG Kjedetracker 2017). Norge er et langstrakt land med store avstander og spredt bosetting. Distriktsbutikkene er viktige for å opprettholde levedyktige lokalsamfunn utenfor tettstedene. NorgesGruppen har butikker over hele landet. SPAR, Nærbutikken og Joker fungerer som sosiale møteplasser som tilbyr god, gammeldags service, et varesortiment tilpasset det lokale markedet og sesongene, og ofte tilleggstjenester til fastboende og ferierende.

Sunnere og grønnere valg
De siste årene har vi spurt kundene våre hva de mener er viktigst å prioritere for en dagligvareaktør. Kundene oppgir at å redusere kasting av mat er svært viktig. NorgesGruppens kjeder reduserte sitt matsvinn med 19 prosent i 2017. Vi gir kundene bedre veiledning gjennom tilleggsmerking, og det nye kjølelageret vil få ned den gjennomsnittlige liggetiden slik at ferskvarene får lengre levetid i butikkene. Hvert år lanserer NorgesGruppens kjeder rundt 1000 nye produkter i butikkhyllene. Mange av de nye varene reflekterer at forbrukerne er mer bevisste på helse og bærekraft.

Års- og bærekraftsrapport 2017

Års- og bærekraftsrapport 2017

Vårt mål er å ha både lønnsom og bærekraftig vekst.