illustrasjonsbilde
Beliggenhet styrer butikkvalg

Samarbeid ga suksess

Folkets sommerfavoritter ble et suksessamarbeid mellom NorgesGruppens kjeder og leverandører. I sommeren ble det lansert nye favoritter.
Innovasjon er viktig for å utvikle NorgesGruppens butikker, og innovasjonen gjøres blant annet i samarbeid med merkevareindustrien. Et eksempel er fjorårets storsatsing Folkets sommerfavoritter, en suksess som gjentas i år. Satsingen var et spleiselag mellom leverandørene og kjedene.

– Leverandørene setter pris på at vi satser på merkevarer og var veldig positive til å gå sammen med våre kjeder om en så stor kampanje. Det blir et veldig volum når vi gjør noe slikt på tvers av kjedene, påpeker Asle Kolseth, prosjektleder i NorgesGruppen.

Nesten 6000 personer ble spurt av analysebyrået Synovate MMI om hva de liker best å spise og drikke om sommeren. I tillegg så man på salgstallene for å finne produkter med en salgstopp om sommeren. Workshops og tilbakemeldinger fra forbrukerne genererte ideer til nye sommerprodukter. Resultatet ble 109 produkter – kjøtt, fisk, sjømat, frukt, grønnsaker, drikke, is og snacks som fikk merket «Folkets sommerfavoritter», deriblant 36 nyheter. Blant nyvinningene var minihamburgere, grillbiff av kalkun og Sørlandschips med «smak av sommer».

– For produktene som kun hadde fått ny emballasje, økte salget totalt med 11,2 prosent. Det er vesentlig mer enn veksten i NorgesGruppens totalomsetning og veksten for produktene som ikke var med, opplyser Kolseth.

Også årets sommerfavoritter byr på nyheter, deriblant flere spesialpølser, nye sushivarianter og en ny Cevita-juice. – Nyhetsdimensjonen er viktig og gjør det mer spennende for forbrukerne. Leverandørene var svært positive til en ny runde i år, og denne gangen er enda flere leverandører med, forteller Kolseth.