illustrasjonsbilde
Sunnere liv

I bresjen for sunnere kosthold

Grovere brød og mer fisk, mindre salt og sukker. NorgesGruppen vil hjelpe sine kunder å spise sunnere og har satt konkrete mål for å få det til. Det aller viktigste enkelttiltaket for å bedre folkehelsen er å få folk til å spise mer frukt og grønnsaker.

Innen 2020 spiser kundene «fem om dagen», hvis Norges­Gruppen når sitt mål. Nordmenn spiser i gjennomsnitt under fire porsjoner frukt og grønt daglig. Om seks år er tallet fem om dagen for NorgesGruppens kunder, hvis konsernet når målet om fire prosent årlig volum­økning i frukt og grønt-salget.

- Vår ambisjon er å være best på sunn mat. Derfor har vi vedtatt en konsernovergripende ernæringsstrategi basert på myndighetenes kostholdsråd, forteller Aina Lien, NorgesGruppens ernæringsfysiolog. Basert på ernæringsstrategien utvikles nå konkrete tiltak for å øke folks inntak av frukt og bær, grønnsaker, fisk og grove kornprodukter, og samtidig minske inntaket av sukker og salt. Bakgrunnen er blant annet at overvekt blant nordmenn øker, noe som igjen gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes 2 og kreft.

- Seks av ti sier de ønsker å spise sunt og vil ha hjelp til dette. Vi må legge til rette for at de skal klare det. Det at nesten 40 prosent av det nordmenn spiser, kommer fra NorgesGruppens butikker, gir oss mulighet til å påvirke folkehelsen, påpeker Lien.

Det daglige brød
Arbeidet for et sunnere kosthold er for lengst i gang. NorgesGruppens brødsortiment ble til sammen 50 prosent grovere i løpet av 2013.

- Forbruket av grove kornprodukter bør opp fordi det er godt for hjertet, fordøyelsen og vekten. Fremover lanserer vi enda flere grove brød, noe forbrukerne ønsker. Saltmengden i brødene skal også reduseres.

Ved utvikling av nye EMV-produkter og i arbeidet med produkt­for­bedringer skal det ernæringsmessige alltid tillegges vekt. Barne­familie­serien Jippi er ett eksempel.

- Det skal finnes sunne valg innen hver produktkategori, sier Lien.

I riktig retning
Utviklingen i norske matvaner de senere årene peker i riktig retning, mener ernæringsfysiologen.

- Fremdeles er én av tre middager uten grønnsaker. Men salget av grønnsaker og frukt går opp. Folk velger i større grad rene kjøttprodukter fremfor farseprodukter, og forbruket av fisk stiger.

Fiskesalget økte med 17,5 prosent i NorgesGruppen i 2013. Større tilbud av ferskpakket fisk uten skinn og ben forenkler fiskemiddagen. I dag spiser nordmenn 1,5 fiskemiddager i uka. Ved hjelp av bredere utvalg og større tilgjengelighet vil NorgesGruppen bidra til at vi i løpet av tre år spiser to fiskemiddager i uka.

Mer og bedre fisk i butikkene
Mellom 30 og 40 ulike grossister leverte tidligere fersk fisk til ulike butikker i NorgesGruppen. For å bedre utvalget og kvaliteten på fisken som selges i butikkene, var det nødvendig å få tak i en leverandør som kunne ta kontroll på varestrømmen. I partnerskap med Lerøy ble Sjømathuset utviklet. Sjømathuset leverer både sushi og annen fersk fisk til NorgesGruppens butikker. Sjømat­husets nye fabrikk på Kalbakken åpnet i februar 2014.