- Mindre prisøkning i butikk enn hos Tine

Nationen har gjennom flere oppslag skrevet at dagligvarekjedene har skylden for økte priser på ost i september. Sannheten er at forbrukerprisen på ost faktisk har økt mindre (+2,4 %) enn Tines pris ut i butikk (+3,9 %) i løpet av det siste året.
16. oktober 2012

- Å ta prisutviklingen kun for en måned, uten å se den i sammenheng med prisutviklingen over tid, er helt meningsløst, og gir et feilbilde av virkeligheten, sier Thomas Angell, direktør for Virke handel i en pressemelding.

Det er riktig at butikkene hadde en prisøkning i september på 5 prosent, men det må sees i sammenheng med tilbudskampanjer i forbindelse med skolestart i august, der prisen i butikk gikk ned med 3,4 prosent. Sannheten er at prisen på ost i butikk nå ligger på tilsvarende nivå som i mars i år. Ost er en attraktiv kampanjevare der sesongene spiller stor rolle, derav følger store prisendringer fra måned til måned.

- Det bekymrer oss at Nationen har så sterkt behov for å legge skyldes for prisøkninger på ost over på dagligvarehandelen – at de velger i så stor grad å unnlate fakta som det de har gjort i denne saken, sier Angell.

Figur: Prisutvikling for ost  i dagligvarebutikker og hos Tine, september 2011-2012

 

 

 

 

 

 

 

Kilde: NILF/SSB