- Å ta prisutviklingen kun for en måned, uten å se den i sammenheng med prisutviklingen over tid, er helt meningsløst, og gir et feilbilde av virkeligheten, sier Thomas Angell, direktør for Virke handel i en pressemelding.
Det er riktig at butikkene hadde en prisøkning i september på 5 prosent, men det må sees i sammenheng med tilbudskampanjer i forbindelse med skolestart i august, der prisen i butikk gikk ned med 3,4 prosent. Sannheten er at prisen på ost i butikk nå ligger på tilsvarende nivå som i mars i år. Ost er en attraktiv kampanjevare der sesongene spiller stor rolle, derav følger store prisendringer fra måned til måned.
- Det bekymrer oss at Nationen har så sterkt behov for å legge skyldes for prisøkninger på ost over på dagligvarehandelen – at de velger i så stor grad å unnlate fakta som det de har gjort i denne saken, sier Angell.
Figur: Prisutvikling for ost i dagligvarebutikker og hos Tine, september 2011-2012
Kilde: NILF/SSB