Aldri før solgt mer frukt og grønt

Ferske tall viser at frukt- og grøntsalget i NorgesGruppens butikker steg 5,5 prosent i 2014. Den organiske veksten i volum var på fire prosent.
14. januar 2015

- Vi har ikke vært i nærheten av dette før, sier kategoriansvarlig for frukt og grønt Pål Westby i NorgesGruppen.

Totalt har NorgesGruppen en salgsøkning i volum på fem prosent på frukt, noe som er det beste resultatet selskapet har hatt på mange år på frukt. Grønnsaker vokser med hele 5,3 prosent i volum gjennom fjoråret.

SPAR Heggmo i Troms

Nordmenn har oppdaget avocadoen
Avocado vokser med 25 prosent i volum i salg, og i verdi er den nå større enn hodekål, kinakål, kålrot og blomkål til sammen. Brokkoli, asparges, avocado og tomater er også blant de grønnsakene som sørger for veksten.

Potetens død er overdrevet
NorgesGruppen økte salget av poteter med 1.6 prosent i volum i 2014. Totalt endte potetsalget på 32 000 tonn. Det utvikles stadig ulike typer poteter som dekker ulike behov hos forbrukeren, og NorgesGruppen samarbeider med lokalmatprodusenter for å øke tilbud og tilgjengelighet.

Sunnere matvaner til nye høyder i 2015
- Vi har tydelige mål og tiltak for å støtte opp under myndighetenes kostholdsråd, og er glade for å se at stadig flere nordmenn spiser mer frukt og grønt til måltidene, sier klinisk ernæringsfysiolog Aina Marie Lien i NorgesGruppen. Før sa folk at de ønsket å spise sunnere, og nå gjør de det. Vi har sett en positiv trend de siste årene og forventer at befolkningen kommer til å spise enda mer frukt og grønt de neste årene, legger Lien til.

Ferskforedlet frukt og grønt, som for eksempel vasket salat, fant veien til det norske kjøkken i fjor, med 14 prosent salgsøkning i volum. I tillegg viser ferske tall at bananer vokste 7,5 prosent, noe som er svært mye på en vare som vi selger nesten 30 tusen tonn av. Økningen skyldes blant annet god kvalitet gjennom året.

Klementiner har blitt en helårsvare, med ti prosent økning i volum utenfor juletiden. Appelsin går noe ned. Veksten på bær flater imidlertid noe ut, selv om en volumøkning på 11 prosent. Det er særlig blåbær som øker.