Grove grep i småvarehylla

Grove grep i småvarehylla

Norske forbrukere etterlyser flere grove varianter av små bakervarer i småvarehylla. Det har Bakehuset gjort noe med, og 19. september skjer det drastiske endringer i sortimentet i NorgesGruppens butikker.
16. september 2016

Se film om de grove småvarenyhetene:



Ved å ha et større utvalg grove og nøkkelhullsmerkede produkter blir det enkelt å velge sunnere, sier Nan Furu-Bolstad, produktgruppesjef i Bakehuset.

Fokus på nøkkelhull

En forbrukerundersøkelse gjennomført av Bakehuset i april i år viser at 51 prosent mener det er viktig å ha et stort utvalg sunne produkter i småvarehylla. Bare 8 prosent er svært godt fornøyd med dagens grove sortiment. 

- En av årsakene til ikke å kjøpe små bakervarer er at produktene oppfattes som usunne, og dette har vi tatt tak i ved å gjøre noen grove grep, sier Furu-Bolstad.

Nøkkelhull har tidligere ikke hatt fokus i småvarehylla, men med denne lanseringen er det nå 7 produkter som er nøkkelhullsmerket. Antall grove eller ekstra grove går fra 1 til 7.

Viktig for folkehelsa

Aina Marie Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen, mener opprustingen i småvarehylla er en svært god nyhet.

- Når vi vet hvor mye brød nordmenn spiser, er det viktig å gjøre også de små bakevarene sunnere. Grove kornprodukter er så viktig for folkehelsen, at det å ha gode alternativer uansett om det er hjemme eller på farten, er vesentlig, sier hun.

Det nye småvaresortimentet er tilgjengelig for alle kjeder i NorgesGruppen.