Aktuelt

Historisk satsing på norsk lokalmat

Fagfolkene i Meny-Lauget har vært på skattejakt etter det beste innen lokalprodusert mat i Norge. Resultatet er mer enn 400 lokalmatprodusenter inn i butikkhyllene til supermarkedkjedene Meny og Ultra.

 

De første lokale produktene er allerede på plass i butikkhyllene, og enda flere kommer i løpet av høsten. De 400 produsentene vil til sammen levere 1000 lokale og regionale produkter. Av disse har mer enn 100 produkter aldri vært tilgjengelig i en dagligvarebutikk.

— Meny og Ultra skal ha det beste og mest varierte sortimentet av lokal og regional mat. Alle snakker om det, vi skal gjøre det. Vi har brukt Meny-Lauget og jobbet systematisk for å få frem gode produsenter, sier profilhusleder i Meny og Ultra, Vegard Kjuus.

— Butikkene skal denne høsten fokusere enda sterkere på synlighet for lokalmat. Den lokale kyllingen skal ikke lenger stå for seg selv, men presenteres sammen med kylling fra mer kjente leverandører, sier sjef for lokalmat i NorgesGruppen, Eivind Haalien.

Økende interesse for lokalmat
Når norsk dagligvare får oppmerksomhet i media, er fokuset ofte på priser og lavpriskjedene. Slik blir den norske forbrukeren oppdratt til å velge snevert. Kvalitetsproduktene med lokal tilhørighet får ikke like mye omtale.

Likevel er interessen for norsk lokalmat økende blant forbrukere. Andelen som sier de legger vekt på dette har økt siden 2009, fra 36% til 44%. Det er nå nesten like mange som er opptatt av opprinnelse som av pris (Ipsos MMI Norske Spisefakta 2014).

Også Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug uttrykker begeistring for lokalmat i Nordlys (desember 2013):

 – Jeg er veldig svak for lokal og kortreist mat. Som landbruks- og matminister reiser jeg mye rundt i landet, og får dermed smakt på lokale delikatesser. Det produseres mye spennende og god lokalmat rundt i landet, som jeg håper større deler av befolkningen skal få tilgang til i årene som kommer. Jeg har et ønske om å få mer lokalprodusert mat i butikkene, også utenfor produsentens region.

Nettopp dette tar Meny og Ultra nå tak i, i sin satsing på lokale og regionale produkter. I prosessen med å kartlegge mat fra lokale produsenter, hjelper NorgesGruppen, sammen med Meny og Ultra, produsentene til å finne riktig strategi for å komme inn i butikkhyllene, og videre ut til forbrukeren. Noen produkter selges bare i én butikk, mens de med større kapasitet kan få mulighet til å selges også utenfor sitt fylke.

Suksessen Nýr
Grøndalen Gårdsmeieri i Nes står bak ferskosten Nýr. Osten er et godt eksempel på et lokalt nisjeprodukt, som har fått sitt gjennombrudd på grunn av særegenhet og kvalitet. Nýr er en ost som er fremstilt på en unik måte, blant annet gjennom en drift med kalv og ku sammen.

Under et frokostseminar som NorgesGruppen arrangerte 12. september under Matstreif i Oslo, fikk vi høre fra lokalmatprodusenten selv:

— Den største motivasjonen for meg er å gå i fjøset og se kua kalve. Jeg ønsker å få til produkter som minner om en frisk ku, og har jeg blitt tatt godt imot av NorgesGruppen, sier Hans Arild Grøndahl fra Grøndalen gård.

Håndverk og tradisjon
Meny og Ultra kan denne høsten tilby kunder et utvalg av kvalitetsprodukter, som man ikke kan finne noe annet sted.

 

Sjef for Meny-Lauget Espen Schøning Lie, presenterer lokalmatprodusenter under Matstreif i Oslo.

 

Bak kvalitetssikringen av nye norske produkter, står Meny-lauget. Lauget består av 18 fagfolk i hele landet. Disse er kokker, butikkslaktere, pølsemakere, sjømathandlere og en vinkelner. Meny-lauget har selv reist omkring i landet og funnet skattene av norsk lokalmat. Og det er Meny-lauget som sørger for videreføre håndverk og lokal tradisjon i butikkenes utvalg.

 

Kontaktinformasjon:

Bård Gultvedt
bard.gultvedt@norgesgruppen.no
Telefon 913 25 104