Det viser Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraftighet, Sustainable Brand Index™. 24.000 kunder i fire land har sagt sin mening om 633 varemerker, og Kiwi går inn på en god fjerdeplass på listen over de 140 norske varemerkene.
Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy mener at de beste resultatene kommer når miljø og økonomi går hånd i hånd.
- God drift gir oss mulighet til å bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier han.
Lanseringen av ”Grønn parkering” denne uken føyer seg inn i rekken av tiltak for å bidra konstruktivt. Kiwi har siden 2004 hatt en landsdekkende avtale med Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen. Der de har mulighet til det, henter de varer som er i ferd med å gå ut på dato og gir dem videre til mennesker som trenger dem. Kiwi samarbeider også med Matsentralen i Oslo, i tillegg til en rekke lokale organisasjoner. Internasjonalt støtter de også UNICEF, og Kiwi har siden 2010 bygget 15 skoler på Madagaskar.
Sunnhet til folket
- Er det én kamp vi i Kiwi skal vinne, så er det kampen om å gi kundene sunne matvarer til lavere priser. Kiwi var først ute med frukt-og grøntgaranti, fulgte opp med momskutt på frukt og grønt og økologiske matvarer, og fortsetter å holde prisene nede, sier Jan Paul. I 2014 kuttet Kiwi prisene på flere typiske ”3 for 2”-varer, så kundene skal slippe å kjøpe mer enn de trenger for at det skal bli billig. Mediebyrået Carat tester alle KIWIs kampanjer, og forteller at 1 for 1-kampanjen testet ”all time high” på forbrukerne.
- Kampanjen har vært spesielt god på å skape oppmerksomhet og på å tydeliggjøre at det er Kiwi som står bak, sier Lise Tangen Hansen, Direktør Markedsinnsikt & ROMI hos Carat.
Topp 5 i årets Sustainable Brand Index er:
1. Stormberg
2. TINE
3. Nordic Choice Hotels
4. KIWI
5. IKEA
Fullstendig liste finner du her