Kiwi-sjefen roser Venstre

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy er svært fornøyd med det alternative statsbudsjettet til Venstre.
16. november 2012

Venstre foreslår i sitt alternative statsbudsjett å fjerne momsen på frukt, grønnsaker og økologisk mat.

- Dette er et meget bra forslag fra Venstre. Partier som vil gjøre sunn mat billigere, fortjener ros, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Kiwi har de siste årene jobbet hardt for å senke prisene på sunnere produkter. Momskuttkampanjene på frukt og grønt (2007) og nøkkelhullsprodukter (2011) har vist at vi spiser sunnere når sunn mat blir billigere. Den ferske kampanjen på økologiske varer bekrefter at lavere pris fører til økt forbruk.

Folkesykdommer som kreft, hjerte-/karsykdommer, diabetes 2 og fedme øker i omfang. Årlige utgifter forårsaket av livsstils- og kostholdsrelaterte sykdommer beløper seg til flere milliarder. For de som rammes betyr det ofte redusert livskvalitet.

Effekten av momskuttkampanjene er entydig positive. Salget av frukt og grønnsaker i Kiwi økte med 23 prosent, mens salget av nøkkelhullprodukter økte med 22 prosent i kjølvannet av kampanjene.

- Vi håper flere partier på Stortinget støtter det glimrende forslaget fra Venstre, sier Jan Paul Bjørkøy.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Bård Gultvedt, 913 35 104