Priskonkurranse mellom dagligvarekjedene er med på å forklare den lave veksten i matvareprisene.
En viktig faktor i den lave konsumprisveksten de siste årene er prisutviklingen på matvarer som i følge KPI steg med 0,1 prosent fra januar 2012 til januar 2013.
I gjennomsnitt har falt prisene de to foregående årene når det korrigeres for den økte matvaremomsen i 2012.
Importrestriksjoner og en høy andel norskproduserte matvarer tilsier en høyere prisvekst for matvarer. I jordbruksoppgjøret ble det fastsatt målpriser som ga
bøndene økte priser på produkter som faller inn under målprissystemet.
Produsentprisindeksen for næringsmiddelindustrien viser dessuten en langt sterkere prisvekst enn utviklingen i konsumprisindeksens matvarepriser.
Til tross for at det er få og store aktører i dagligvarebransjen kan priskonkurranse mellom de store dagligvarekjedene for å beholde og vinne markedsandeler også
være med å forklare den lave veksten i matvareprisene. I beregningene legger SSB til grunn at matvareprisene tar seg noe opp i årene framover i likhet med den generelle
prisveksten.
Kilde: SSB