Legger ned grunnsteinen for førsteklasses biff

Prima Gruppen og Meny-Ultra inngår en unik avtale som skal sikre forbrukerne den beste norskproduserte biffen.
22. mai 2014

Prima Gruppen og kjedene Meny-Ultra vil sammen med motiverte storfebønder utvikle førsteklasses storfekjøtt. Sentralt i samarbeidet er etableringen av en forsøksgård. Grunnsteinen for denne forsøksgården legges ned torsdag 22. mai klokken 11, på Angusgården i Egersund.

-          Prima Gruppen og Meny-Ultra vil sørge for at norske forbrukere får tilgang til storfekjøtt der smaksopplevelsen er optimal. For å oppnå den ønskede kvaliteten, er det avgjørende å satse på innovasjon og kompetanse, sier Anbjørn Øglend i Prima Gruppen og Vegard Kjuus i Meny-Ultra.

Den planlagte forsøksgården, Angusgården, finansieres av Prima Gruppen med støtte fra Innovasjon Norge. På forsøksgården skal man fokusere på å få frem det kjøttet som sikrer god smak, mørhet og jevn kvalitet. Bøndene som er med på kvalitetsreisen vil bli knyttet tett til innovasjonsarbeidet.

-          Vi vet at kundene våre vil ha renere råvarer og bedre kvaliteter. At bonden, produsenten og kjeden går sammen i et forpliktende samarbeid for å finne resepten på Norges beste biff er unikt og fremtidsrettet, sier Vegard Kjuus, sjef for supermarkedkjedene Meny, Ultra, Centra og Jacobs.

Gründeren bak Prima Gruppen, Anbjørn Øglend, er stolt over at han nå kan stikke spaden i jorden for etablering av dette innovasjons- og kompetansesenteret.

-          Vi har i flere år arbeidet målrettet for å få dette til. Bedre kvalitet på kjøttet er etterspurt av norske forbrukere, og skal sikre bonden bedre betaling. Vi ønsker å gå i retning av økt kvalitet, økt mangfold og mindre variasjon i kvalitet gjennom et mer bevisst arbeid med råvareutvikling. Dette er fremtidens måte å tenke landbruk på, sier Øglend.

I dag er det ca. 110 bønder som leverer storfekjøtt til Prima Gruppen under såkalte konseptavtaler. Avtalene sikrer bøndene en bedre pris for god spisekvalitet. Innen 5 år skal dette tallet fordobles. Prima Gruppen og Meny-Ultra har et tett og forpliktende samarbeid som innebærer at Prima Gruppen skal være unik leverandører av toppkvalitet Angus-kjøtt til supermarkedene til Meny, Centra, Ultra og Jacobs.

Meny-Ultra og Prima Gruppen kan i første omgang tilby storfekjøtt Prima Angus og Jæren Smak Storfe i et begrenset utvalg butikker i Hordaland og Sogn og Fjordane. Målet er å utvide antall butikker til nasjonal dekning i takt med opptrapping av prosjektet.

Fakta om Prima Gruppen:

• Prima Gruppen er en privat eid kjøttkonsern.
  • Konsernets visjon er å fremstille kjøttprodukter av høy kvalitet, med Jæren som et regionalt utgangspunkt.
  • Prima Gruppen har lokal tilhørighet med mer enn 400 lokale kjøttprodusenter og et landsdekkende kundenett i sluttmarkedet.
  • Konsernet hadde i 2013 en omsetning på 1,1 milliard og har gjennomgående solid økonomi.

Fakta om Meny-Ultra:

• Norges største supermarked, og 3. største dagligvarekjede (11 % markedsandel)
  • 196 butikker inkl. Ultra, Centra, Jacobs (7) fra Mandal i sør til Verdal i nord
  • 600 faglærte (Matfaglig) i butikk

Kontaktpersoner: