Mer enn tredobler søtpotetsalget

Hittil i år har NorgesGruppens butikker solgt mer enn tre ganger så mye søtpotet som samme periode i fjor. Nordmenn ser virkelig ut til å ha fått øynene opp for denne søte og spennende rotfrukten.
28. januar 2014

Og den økende interessen ser bare ut til å fortsette. Denne uken regner NorgesGruppen med å selge rundt 40 tonn søtpotet. I fjor lå snittet på 3 tonn i uken.

- Søtpotet begynte å øke i omsetning for omtrent et år siden, og pilen har deretter bare pekt oppover, sier Pål Westby, kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen. - I november og desember 2013 solgte vi dobbelt så mye søtpotet som året før, og nå i januar når salget stadig nye høyder.

Økningen kan delvis forklares med økt fokus og kampanjer i butikk og fra leverandør, men generelt ser vi en økende interesse for grønnsaker, og særlig rotgrønnsaker, hos norske forbrukere, bloggere og i media. Den økende interessen for matlaging har nok også sitt å si for søtpotetens inntog på norske middagsbord.

Chilipepper, fennikel, selleri, pastinakk, persillerot, pepperrot og jordskokk er også grønnsaker av den mer "eksotiske" sorten som øker i omsetning.

(Foto: Bama.no)