NorgesGruppen Servicehandel signerer intensjonsavtale for et sunnere kosthold

De NorgesGruppen-eide kjedene Deli de Luca, Jafs, Mix og Tiger intensiverer nå sitt arbeid med å tilby sunnere produkter til sine kunder. En rekke næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter og dagligvarehandel har signert intensjonsavtale med helse- og omsorgsdepartementet om å tilrettelegge for et sunnere kosthold.
07. juni 2018

Intensjonsavtalen omfatter seks innsatsområder, og NorgesGruppen Servicehandel har i dag valgt å slutte seg til alle områdene. De omhandler reduksjon av salt, sukker og mettet fett i næringsmidler og reduksjon av befolkningens inntak av dem, øke befolkningens inntak av frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat, samt påvirkning av forbrukeratferd.

- Vi gleder oss over å bidra på de områdene det er naturlig for oss. Formålet med avtalen fra myndighetenes side er et bredt samarbeid for å gjøre det enklere for forbrukeren å ta sunnere valg. Da er vår del av matmarkedet, med mye mat i farta, en viktig arena, sier administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i NorgesGruppen Servicehandel.

NorgesGruppen signerte intensjonsavtalen i 2016. Hele konsernet har i mange år jobbet systematisk med å redusere sukker, salt og mettet fett i sine produkter, og på samme tid øke tilbud og inntaket av frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk og sjømat.

NorgesGruppen Servicehandel har ut fra konsernets målsetninger utarbeidet konkrete tiltak for å tilby sunnere valg.

– På den ene siden jobber vi med å redusere salt og sukker i de store volumproduktene som hamburgerbrød og grillkrydder. Det kan fremstå som små grep, men de er av stor betydning og et viktig folkehelsetiltak for dem som ofte spiser i farta. I tillegg øker vi variasjonen i tilbudet ved å tilby flere grovere bakervarer, salater og frukttorg med fersk frukt og sunnere snacks som nøtter og tørket frukt, sier Ødegaard Ribe. Hun forteller videre at det kun er sukkerfri drikke som frontes på plakater i kampanjer.

NorgesGruppen Servicehandel har satt seg følgende sunnhetsmål:

-          Sukker i brød skal reduseres med 20 prosent

-          Andel sukkerholdig drikke skal reduseres med 30 prosent, mens andelen sukkerfri drikke skal økes til 50 prosent

-          Saltet i krydderblandinger skal reduseres med 20 prosent

-          Mettet fett i dressinger skal reduseres med 10 prosent

-          Andelen grovere bakervarer skal dobles

-          Tilby minst ett likeverdig vegetarprodukt innenfor hver kjede

Intensjonsavtalen signeres den 7. juni i helse- og omsorgsdepartementet.