NorgesGruppen vinner kampen om butikk lokalitetene

NorgesGruppen har åpnet flest butikker de siste 12 månedene.
28. november 2006

Siste året har vi hatt en netto tilvekst på hele 68 butikker, noe som gir oss et klart forsprang på de andre kjedene i bransjen skriver Finansavisen. Beliggenhet er alfa omega for en god butikk og de beste beliggenhetene gir også de beste vilkårene for å skape god lønnsomhet. I NorgesGruppen er det et uttalt mål at alle skal være på utkikk etter nye steder kjedene kan etablere seg.

- Alle har som oppgave å drive såkalt "prospecting", også jeg, forteller Konsernsjef Sverre Leiro. Videre forteller han at det jobbes systematisk og godt, med å ha oversikt over kommuneplaner og veiomlegginger, slik at man tidlig kan planlegge nye butikker i attraktive områder.

Overgang fra andre kjeder
Av de 123 nyåpningen NorgesGruppen har gjort de siste 12 månedene har 60 av disse butikkene vært overgang fra andre kjeder.
- Vi gir like betingelser til egeneide og til kjøpmannseide butikker. Jeg tror det gir oss respekt hos kjøpmennene. Vi tolker utviklingen som en tillitserklæring, sier Sverre Leiro.

Kiwi beste kjede
Fordelt på de enkelte kjede er det Kiwi som har hatt høyest netto tilvekst på hele 30 butikker, og Kiwi kjeden har nå 398 butikker totalt.
- Vi øker i år med 1.4 milliarder, og det er 4, 1 prosent over budsjett. Vi er de som har vokst mest, siden 1994 og er veldig godt fornøyd forteller kjedesjef Per Erik Burud.