Torsdag 8. desember har TV2 Matkontrollen et innslag om prisingen av julevarer. De har funnet eksempler på julevarer som er dyrere enn originalen. De viser til noen eksempler: Maarud rifla salt og pepper, Sørlandschips havsalt, Non-stop, Nidars favoritter, Evergood og TINEs og Synnøves brunost.
Her er forklaringen:
Prising er sammensatt og komplisert, og det er forståelig at forbrukerne kan synes at det er forvirrende. Det er minst tre elementer som påvirker prisene på de typiske julevarene.
- Det er knalltøff konkurranse om kundene, og kjedene bruker pris som virkemiddel. Noen varer er svært prisutsatte store deler av året, dvs. at de ofte settes lavere - i lengre eller kortere perioder. Når da et slikt produkt kommer i en egen julevariant til ordinær pris, vil man finne eksempler på prisforskjeller på to relativt like produkter.
- Egen juleemballasje gjør at produktene er noe dyrere ut fra leverandør. Enhetskostnaden er høyere, blant annet fordi det er mindre volumer.
- En del av de tilsynelatende like produktene, er ikke helt identiske. Juleproduktene har små endringer fra originalen, som andre farger eller krydre.
- Konkurransen i matbransjen er knalltøff og preget av lave marginer. SSB-tall viser at matvareprisene har steget mindre enn andre varer i samfunnet. Ser vi året under ett, er desember blant de minst lønnsomme månedene for bransjen, sier Per Roskifte, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i NorgesGruppen.
Her kan du lese mer om hvorfor matvarene koster det de gjør. Her kan du lese mer om fakta rundt prising.
Høysesong for prisjegerne
I kampen om å ha de laveste prisene, har dagligvarekjedene prisjegere som løpende sjekker konkurrentenes priser i sanntid. For prisjegerne er høytider og sesongskifter ekstra travle tider. I disse periodene, slik som nå inn mot jula, kan prisene ute i butikk endre seg fra time til time.