Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Bær - Sunt og trendy

På få år er salget av bær mer enn doblet. Jordbær troner på topp, foran blåbær og bringebær. I disse dager er de norske jordbærene på vei inn i butikkhyllene.
08. juni 2017

Mens vi i 2007 kjøpte i snitt 2 kg bær per innbygger, var det samme tallet 4,5 kilo i 2016, viser statistikk fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.
- Dette er en gledelig utvikling for oss som ønsker å tilby sunnere alternativer til snacks og søtsaker. Bær er sunt og trendy, og er blitt en selvfølgelig vare året rundt i våre frukt- og grøntavdelinger, sier Pål Westby, kategoriansvarlig for frukt og grønt i NorgesGruppen.

I 2016 spiste hver nordmann i snitt snaue 3 kilo jordbær, 1 kilo blåbær og snaue 0,5 kilo bringebær. Ifølge Roger Utengen, sjef for bær i Bama, gleder vi oss til den norske sesongen. Vi vil helst ha norske, kortreiste bær.

- Vi klarer ikke produsere nok bringebær og jordbær til å dekke suget i markedet i den norske høysesongen vår, sier Utengen, som i år forventer å levere 10-12 millioner jordbærkurver ut i butikk i perioden fra midten av juni til midten av august. Nytt i år er at 1000 dagligvarebutikker vil få jordbærene direkte fra sin lokale bonde. Det gjør bærene enda ferskere.

Hvorfor er norske jordbær verdens beste?
- De er veldig søte, men likevel friske. Dette skyldes vårt værklima med mye lys og sol, i kombinasjon med lave nattetemperaturer, sier Utengen.

Se film om de norske jordbærene.
Her kan du lese om lanseringen av "sunt smågodt" og helsesmålene til NorgesGruppen.

Fakta

NorgesGruppens helsemål

  • Mer av det gode
    • Vi skal bidra til å øke forbruket av frukt & grønt, grove kornprodukter og fisk, samt flere produkter med Nøkkelhull
  • Mindre av det usunne
    • Vi skal bidra til å redusere inntaket av salt, sukker og mettet fett
    Balansere og valgmuligheter
    • Vi ønsker å inspirere til et velsmakende, variert og sunt kosthold og tilrettelegge for gode og sunnere valg, og som bidrar til at flere har et kosthold i tråd med kostrådene
Nina Horn Hynne

KONTAKTPERSON

Nina Horn Hynne
Kommunikasjonsrådgiver produkt og trender
93444213
NorgesGruppen