Ser slutten på palmeoljen

På under 3 år har UNIL og NorgesGruppen klart å redusere palmeoljebruken i egne merkevarer med 96 prosent! Med to små unntak er alle våre produkter nå fri for palmeolje.
11. februar 2014

Tacolefser og kjeks, nudler og ostetopping, ostepop og margarin. Alle hadde de palmeolje som en viktig ingrediens, men takket være en iherdig innsats blant underleverandører og ikke minst UNILs produktsjefer er alle disse produktene, og over 60 andre, nå helt fri for den miljøfiendtlige oljen.

-Da vi startet arbeidet med å fjerne palmeoljen våren 2011, lå forbruket vårt på 888 tonn palmeolje i året, sier fagsjef CSR i UNIL, Bjart Th. Pedersen. - I løpet av 2014 finner vi forhåpentligvis også løsninger for de to siste produktene, og våre EMV blir dermed helt fri for den miljøfiendtlige og ikke særlig sunne oljen.

Regnskogfondet, som jobber aktivt for å verne og bevare regnskog, er glad for at UNIL og NorgesGruppens innsats har gitt resultater, og at målstreken er nær:

- Dette er gode nyheter, og det viser at Norgesgruppen tar miljøansvar. Av hensyn til regnskogen, og dyrene og menneskene som er avhengig av den, er det viktig å redusere forbruket av palmeolje, sier Dag Hareide, leder i Regnskogfondet.

Vanskelig prosess

Å fjerne palmeolje imidlertid er ingen enkel sak. Til tross for sine negative egenskaper har oljen også viktige funksjoner i en rekke matvarer, både med tanke på smak og konsistens. Det har derfor til tider vært svært vanskelig å finne frem til erstatninger som ikke har hatt for stor innvirkning på kundenes opplevelse av produktene.

- Det har vært viktig å bruke tid på å finne gode erstatninger for å sikre kvaliteten på produktene. Det er også grunnen til at vi fortsatt har to varer i sortiment som inneholder palmeolje, nemlig mikro-popkorn og konfekt. Vi har imidlertid god tro på at vi innen 1. september skal klare å finne gode nok erstatninger også her, sier Bjart Th. Pedersen.

De siste produktene, blant annet taco, kjeks og hurtignudler, ble godkjent for et par uker siden, og er på vei ut til butikk i ny og palmefri versjon i disse dager. Det kan derfor fortsatt finnes "gamle" produkter ute som inneholder palmeolje, men disse erstattes altså fortløpende.

Mer informasjon:

Kine Søyland, kommunikasjonssjef NorgesGruppen ASA: 900 79 888