Solid posisjon i tøft marked

Analyseselskapet Nielsens tall viser at NorgesGruppen styrket sin markedsandel gjennom året til 39,3 prosent fra 38,5 prosent i 2012.
21. mars 2014

Dagligvaremarkedet var preget av sterk konkurranse også i 2013 og totalmarkedet vokste med 3,6 prosent fra 2012. NorgesGruppen vokste med 5,8 prosent.

- Vi er fornøyde med at vi har hatt en god vekst i året som har gått, i et marked preget av sterk konkurranse, sier konsernsjef i NorgesGruppen Tommy Korneliussen. Veksten hos våre kjeder viser at forbrukerne verdsetter det mangfoldet våre butikker representerer, de tiltakene vi løpende fokuserer på, og ikke minst den innsatsen alle våre ansatte ute i butikkene gjør hver dag, sier Korneliussen.
 
Lavpriskjeden Kiwi har i 2013 hatt flere vellykkede kampanjer og vokst mye gjennom året som har gått. Supermarkedene og nærbutikkene i NorgesGruppen gjorde det også bra i 2013. Supermarkedene Spar og Meny-Ultra fortsetter jobben med å tilby inspirasjon og bredt vareutvalg til gode priser. Det er langt flere lavprisbutikker enn nærbutikker i Norge, og Joker opprettholder sin posisjon i markedet på tross av høy etableringstakt fra lavpris.
 
Nøkkeltall:
- Kiwi: 16,9 prosent markedsandel (+ 0,9 prosentpoeng)
- Meny: 10,3 prosent markedsandel (+ 0,6 prosentpoeng)
- Spar/Eurospar: 6,8 prosent markedsandel (stabilt fra 2012)
- Joker: 3,4 prosent markedsandel (stabilt fra 2012)
- Ultra/Centra: 0,8 prosent markedsandel (ned 0,1 prosentpoeng)
 
Se pressemeldingen fra Nielsen her