Super fremtid for supermarkedene

Supermarkedene vil ikke dø, men heller fortsette å konkurrere mot lavprisbutikkene. Det er MENY-sjef Vegard Kjuus sitt klare budskap i et kronikkinnlegg i VG.
06. januar 2012

Nylig erklærte Rema-gründer Odd Reitan død over supermarkedene. Påstanden er selvfølgelig gal. Og den er like sakelig som å hevde at kun trøndere kan spille fotball. Lavprismannen Odd Reitan har en egeninteresse av å si det han sier. Rema-eieren har nemlig god grunn til å frykte supermarkedene. Veldrevne supermarkeder er trolig en av årsakene til at Reitan neppe vil oppnå den veksten han drømmer om.

Litt mer bekymret er jeg over ferske uttalelser fra Forbrukerrådets direktør Randi Flesland. Hun mener det er ”marginer og profittjag som styrer utvalget i norske matbutikker, ikke forbrukernes ønsker og behov”. Dette er feil. Sannsynligvis vet også Flesland at det hun sier er feil.

Det sier seg selv at en veldrevet butikkjede ikke kan vinne kunder dersom kundene ikke setter pris på vareutvalget. Å tilpasse vareutvalget etter kundenes behov, er en kontinuerlig prosess – som vi jobber med hver eneste dag. Å vinne kundenes gunst er nøkkelen til suksess. Å skape fornøyde kundemøter gjør at kundene kommer tilbake.

Den kjøpmannen som ikke tar hensyn til forbrukeren, han er ikke kjøpmann særlig lenge.

I desember har MENY – landets største supermarked-kjede – satt rekorder. Aldri før har vi hatt så mange kundebesøk. Sannsynligvis besøkte flere enn 5,6 millioner kunder våre 160 butikker i løpet av desember. Aldri før har vi solgt så mange kilo ribbe, lutefisk, pinnekjøtt, skinkestek, vossakorv, torsk og annen god julemat. At vi har flere kunder enn noen gang tidligere, er forhåpentligvis et signal om at vi har et vareutvalg mange lar seg friste av.

Randi Flesland hevder det er dårlig utvalg i butikkene. Jeg vet ikke hvilke butikker hun handler i, men det kan ikke være MENY, Centra, Jacobs eller Ultra. I disse butikkene er det over 12.000 forskjellige varer. I noen av dem er det mer enn 20.000. Vi har dyktige medarbeidere, flere hundre faglærte, - enten som butikkslaktere, sjømatshandlere, kokker, bakere eller konditorer. Vi legger stor vekt på ferskvarer, mangfold og matglede.

Samtidig er vi opptatt av at en vanlig handlekurv i et supermarked ikke skal koste mye mer enn hos våre lavpriskonkurrenter. Vårt mål er å tilby et rikt utvalg til fornuftige priser. Å kombinere disse to hensynene, billig mat og stort vareutvalg, er en krevende øvelse, men den utfordringen skal vi klare.

I disse dager legger vi planer for 2012. Uten å røpe for mye, kan vi love at det neste år vil komme flere spennende nyheter. Ikke minst jobber vi med konkrete planer for å tilby våre kunder nye kvalitetsprodukter innen fersk fisk, ferskt kjøtt, spennende oster, nye brødvarianter og større bredde i frukt- og grøntavdelingene.

Vi satser tungt på ferskvarer av høy kvalitet. Rett og slett fordi vi tror forbrukerne – de vi lever av – ønsker dette.

Over 80 prosent av kundene mener MENY-butikkene har ferskvarer av høy kvalitet. Vårt mål er selvsagt at vi skal ta en enda klarere posisjon på dette området. Det er her vi skal skille oss fra lavpriskjedene. Men også lavpriskjedene er i utvikling. For eksempel satser både Kiwi og Rema mer på ferske varer. Årsaken er sannsynligvis at forbrukerne gjerne vil finne ferske varer også i lavprisbutikkene. Forbrukeren har altså reell makt.

Vi i MENY ønsker, gjennom dyktige medarbeidere og et fristende vareutvalg, å motbevise Reitans påstand om at supermarkedene ligger på soteseng. Og ved et besøk i en av våre butikker kan Randi Flesland forhåpentligvis bli inspirert til et godt måltid.

Oslo, 3. januar 2012

Vegard Kjuus
Meny-Ultra