Tidenes salg av norske plommer

Tidenes salg av norske plommer

Aldri har nordmenn spist mer norske plommer. NorgesGruppens butikker solgte over 60 prosent mer norskproduserte plommer i år sammenliknet med fjoråret. Det er ny rekord.
10. oktober 2017

- Vi selger alt vi får inn av norske plommer i sesongen. Det har vi alltid gjort, men avlingene har aldri vært så store som i år og av så god kvalitet, sier frukt- og grøntansvarlig i NorgesGruppen, Pål Westby. - Når kvaliteten er god og tilbudet er der, så vil forbrukerne ha norske plommer.

Totalt solgte NorgesGruppens butikker 750 tonn norske plommer denne sesongen. Det er en økning på over 60 prosent sammenliknet med 2016. Rekorden for én enkelt uke ble satt i uke 39; da forsvant hele 130 tonn plommer ned i norske ganer og syltetøyglass.

- Butikkene fikk inn enorme mengder siste uken i september, men klarte likevel å selge unna alt. Det er imponerende med tanke på at plommene ikke ble annonsert. Vi vet jo aldri hvor mye vi får og når, og dermed kan butikkene heller ikke annonsere. Flotte eksponeringer i butikk og dedikerte frukt- og grøntansvarlige sørget likevel for at alt ble solgt, sier Pål Westby.

Det rekordhøye plommesalget er et godt eksempel på norske forbrukeres generelt økende interesse for norskproduserte varer, men skyldes også at man nå ser resultater av nyplatning. Produsentene tør i større grad å satse på plommer,og sammen med gode værforhold for plommer i år, slår det positivt ut.

Hardanger anses gjerne for å være plommens "vugge" i Norge, men Sogn, Svelvik i Vestfold, Telemark og Buskerud er også vesentlige leverandører av plommer til NorgesGruppens butikker. De største sortene er Reeves, Jubileum, Opal og Victoria.

(Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro)

KONTAKTPERSON

Kine Søyland
Kommunikasjonssjef
900 79 888