Vil bidra til å redusere sukkerinntaket i befolkningen

NorgesGruppen lanserer sunt smågodt bestående av oppkuttet frukt og grønnsaker i porsjonsposer eller -beger. Det sunne smågodtet vil ligge ved kassene og følge samme priser som vanlig smågodt i KIWI-butikkene i påsken.
06. mars 2017

KIWI lanserer også smågodtposer som er 62 prosent mindre enn dagens pose. Tiltakene ble presentert på et arrangement i Oslo i dag, der KIWI gikk gjennom resultater av sitt tiårige arbeid med «Sunnhet til folket».

NorgesGruppen har i tillegg redusert sukkeret i First Price husholdningssaft med 30 prosent, noe som sparer en familie for 2 000 sukkerbiter per år, da en familien kjøper en flaske i snitt hver måned. Det er også lansert to nye First Price sukkerfrie brusalternativer. Drikketiltakene har til sammen en estimert årseffekt på 700 tonn sukkerreduksjon. Du finner produktene hos MENY, SPAR, Joker og KIWI.

Bent Høie: - Jeg er imponert
Til stede under rapportlanseringen på Sentralen i Oslo var helse- og omsorgsminister Bent Høie, og en rekke helse-, dagligvare- og kostholdseksperter.
– Jeg er imponert, sa Bent Høie i det han gikk opp på scenen før han fortsatte:
– Et godt kosthold er viktig. Vi har mye å tape på å ikke gjøre noe, og mye å tjene på å gjøre noe. Tiltakene KIWI nå gjennomfører, som mindre godteposer, er jeg veldig glad for. Det er tiltak vi vet virker, og som er i tråd med arbeidet vårt, understreket helse- og omsorgsministeren.

- Vi ønsker å inspirere til et variert og sunt kosthold og tilrettelegge for gode og sunnere valg, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen. Vi ser at det blir enklere å ta sunne valg hvis vi for eksempel utvider frukt og grøntavdelinger og tilbyr grovere brød. Vi har startet arbeidet med å fjerne salt og sukker i store varegrupper, og ønsker mer fakta og dokumentasjon på hvilke tiltak som har størst effekt. Derfor samarbeider vi med Samira Lekhal (Senter for Sykelig Overvekt) og Knut Ivar Karevold (GreeNudge) som skal hjelpe oss å forske på dette, sier Hollevik.

Sunn økonomi
Under lansering av rapporten Sunn økonomi gikk KIWI gjennom flere av utfordringene knyttet til livsstil. Anledningen er at det er 10 år siden KIWI kuttet prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen. Sunnhetsprisen GULLroten ble også delt ut på arrangementet. Vinneren ble produktet Drømmelett fra Q-meieriene, som er et godt alternativ til rømme med bare fem prosent fett. Produktet er det første i sitt slag med så lav fettprosent. Nyheten har blitt godt mottatt av kundene, scorer bra i produkttester, og bidrar til mindre fett i det norske hverdagsmåltidet.

- Med sunnhetsprisen GULLroten ønsker vi å gi litt ekstra heder og ære til noen produktlanseringer som har bidratt spesielt til å løfte "Sunnhet til folket" i løpet av det siste året, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Sukkerreduksjon i drikke

• 5 % sukkerreduksjon First Price fullsukret brus (appelsin, fruktbrus) (estimert årseffekt: 38 tonn sukkerreduksjon)
  • 30 % sukkerreduksjon i First Price saft (husholdning, appelsin) (estimert årseffekt: 420 tonn sukkerreduksjon). En nylig smakstest i Dagens Næringsliv sa at den nye First Price husholdningssaften, som har 30 prosent mindre sukker, smaker bedre enn originalen.
  • Lansering av sukkerfrie alternativer (FP fruktbrus og appelsinbrus) (estimert årseffekt: 200 tonn sukkerreduksjon)

«Smågodt i farta» er navnet på den nye produktserien til KIWI som består av oppkuttede frukt og grønnsaker, i porsjonsposer eller porsjonsbeger.

• Druer 200 g
  • Sukkererter 150 g
  • Ananas kuttet i shaker 120 g
  • Fruktmiks kuttet i shaker 120 g
  • Blåbær i shaker 100 g
  • Tomat i shaker 175 g
  • Gulrot i shaker 250 g
  • Agurk snack 175 g
  • Paprika snack 175 g

NorgesGruppens helsemål

• Mer av det gode
    • Vi skal bidra til å øke forbruket av frukt & grønt, grove kornprodukter og fisk, samt flere produkter med Nøkkelhull
  • Mindre av det usunne
    • Vi skal bidra til å redusere inntaket av salt, sukker og mettet fett
    Balansere og valgmuligheter
    • Vi ønsker å inspirere til et velsmakende, variert og sunt kosthold og tilrettelegge for gode og sunnere valg, og som bidrar til at flere har et kosthold i tråd med kostrådene

Mer om våre helsemål finner du i vår rapportering.