Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Forventer vegetarbølge

Halvparten av alle nordmenn ønsker å spise mindre kjøtt, men mange sliter med å finne fullgode alternativer. Nå skal økt synlighet i butikk og nye vegetarprodukter femdoble salget. Supermarkedkjeden mener vi står foran en kostholdsendring som vi ikke har sett maken til siden ferdigpizzaen.
30. september 2016

- Vegetarmat er ikke lenger forbehold vegetarianere. Det dreier seg ikke om å velge bort kjøtt eller fisk, men å ha mer å velge mellom. For å spise sunnere og enda mer variert, sier Vegard Kjuus, adm. direktør i MENY.

Kraftig vekst
Selv om det ikke er noen nedgang i salget av kjøtt, er det en rekke tegn som alle peker i retning av økt interesse og etterspørsel etter vegetarmat. Restauranter, bloggere og kokebøker som engasjerer seg med vegetarmat vokser kraftig. Det samme gjør salget av grønnsaker som grønnkål og rødbeter som typisk inngår i vegetarmat. MENY viser til det som skjer i Sverige som bevis på at vi bare så vidt har sett starten på en ny mattrend.

- Veganers, vegetarianere, fleksitarianere. Det er mange ulike grupper, med det de har til felles er at de etterspør bedre og mer varierte vegetarmatalternativer hos dagligvarekjedene. Vi er fortsatt i en tidlig fase, men i MENY er vi i ferd med å rigge oss for at dette blir den største endring i norsk kosthold på svært lenge. I Sverige er denne trenden nå godt synlig i alle dagligvarebutikker, sier Kjuus.

Fire ganger så mye som Grandiosa!
Det svenske merket Oumph! har på rekordtid etablert seg i sitt hjemmemarked og satt en helt ny standard for vegetarmat. De henvender seg ikke særskilt til vegetarianere, men til alle som iblant vil ha et attraktivt alternativ til kjøtt.

Oumph! solgte fire ganger så mye som Pizza Grandiosa den første uken den var i salg på MENY Ringnes Park på Grünerløkka, og i alt det kjørt ut ca. 100 000 pakker til butikkene. Dette er en av de mest vellykkede lanseringene vi har hatt noensinne, sier Vegard Kjuus.

- Oumph! er spennende på flere måter. De omtaler ikke produktene sine som vegetarmat, men som et moderne alternativ for de som er opptatt av sunnhet, helse og bærekraft. De peker i en helt ny retning hvor vi vil se en enorm vekst de kommende årene, sier Kjuus.

Enklere og mer spennende
MENY vil i første fase etablere en vegetardisk i sin butikk på Ringnes Park i Oslo. Her blir det et helt nytt sortiment innenfor både fersk-, tørr- og frysevarer. Målet er å ha Norges desidert største utvalg av vegetarmat presentert på en måte som tiltrekker seg langt flere enn de som er vegetarianere.

- Vegetarmat skal og kan gi deg nøyaktig like store smaksopplevelser som annen mat, samtidig som du får i deg de næringsstoffene du trenger. Vårt vegetartilbud skal være like fristende uansett om det er til hverdagsmat eller lørdagskos, sier Vegard Kjuus i MENY.

NorgesGruppen