MENY-kyllingen får bedre plass

Dagligvarekjeden mener kundene blir stadig mer opptatt av dyrevelferd. Kyllingene til «KyllingGården» får derfor 15 prosent bedre plass. MENY vil de neste årene sette enda større krav til sine leverandører.
04. januar 2016

- Vi er opptatt av kvalitet og utvalg, og da er det naturlig også å fokusere på dyrevelferd. At kyllingene fra «KyllingGården» får større plass, er et viktig skritt i riktig retning, sier MENY-sjef, Vegard Kjuus.

Først uten narasin
«KyllingGården» fra MENY var også den første produktserien på markedet hvor kyllingen blir produsert uten narasin i fôret. Salgsøkningen har vært på solide 20 prosent siden lanseringen i høst.

- Det er viktig for oss å kunne tilby velsmakende hverdagskylling som kundene våre har tillit til. Sammen med Prior og cirka 50 utvalgte kylling-bønder har vi nå klart å snu den negative utviklingen. Dette er kanskje det største som har skjedd i kylling-kategorien på svært lang tid, sier Kjuus.

Det var i oktober i fjor at debatten om narasin i fôret blusset opp. Forskere og opinionsledere uttrykte bekymring, og mange forbrukere sluttet å kjøpe kylling. Salgsnedgangen i totalmarkedet for kylling var på hele 8 prosent.

- Dette var et klart signal fra forbrukerne. De ønsket en mer naturlig kylling fostret opp på en annen type fôr og hvor det ikke var brukt narasin i produksjonen. MENY og Prior lyttet til forbrukerne og er stolte av at vi var først på markedet med en ny og bedre kylling, sier Kjuus.

- «KyllingGården» skal være en hverdagskylling av høy kvalitet til fornuftig pris. Samarbeidet med Prior og bøndene har ført til at forbrukerne nå har et helt nytt og bedre produkt i kjøledisken, sier Kjuus.

Bedre plass
Kyllingene som produseres av PRIOR under MENY’s merkevare «KyllingGården», får nå 15 prosent mer plass enn vanlig standard i Norge. Dette er på Europa-toppen når det gjelder storproduksjon av kylling og en helt unik satsing for å sikre høy dyrevelferdsstandard.

- Med «KyllingGården» har MENY og Prior tatt et stort steg i utviklingen av norsk kylling-næring og inngått en felles forpliktelse til fortsatt å ligge i forkant av utviklingen, både når det gjelder dyrevelferd og naturlig fôrsammensetning for kyllingen, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.

Han er stolt over at Prior ligger helt i verdenstoppen når det gjelder forskning og innovasjon, og tror dette er veien å gå for å gjenvinne forbrukernes tillit.

Kort om KyllingGården

Kyllingene får fôr uten narasin og det brukes ikke antibiotika i produksjonen. I tillegg er det i kylling-husene satt inn elementer som bidrar til økt aktivitet og trivsel, og et mer naturlig miljø for kyllingen. Kasser som gir hvileplass og stimulerer til mer bevegelse. Flisballer som stimulerer kyllingenes søke- og hakketrang, og torvhauger som gir ekstra gode forhold for kyllingens naturlige behov for strøbading.

Fakta om MENY

• Norges største supermarkedkjede, og 3. største dagligvarekjede (11 % markedsandel)
  • MENY omsatte i 2014 for 17,6 milliarder kroner
  • 200 butikker fra Mandal i sør til Verdal i nord