Samarbeid med bøndene
MENY er helt i front med å tilby kylling produsert uten narasin i foret i alle sine 200 butikker. Fire uker etter lanseringen er salgsøkningen samlet på 20 prosent. Salget av kyllingfileter økte med hele 23 prosent.
- Det er viktig for oss å kunne tilby trygg og velsmakende hverdagskylling til kundene våre. Sammen med 80 utvalgte kyllingbønder har vi nå klart å snu den negative utviklingen, sier Kjuus.
Det var i oktober i fjor at debatten om narasin i fôret blusset opp. Forskere og opinionsledere uttrykte bekymring, og mange forbrukere sluttet å kjøpe kylling. De siste 12 måneder før den nye kyllingen kom i butikken, var salgsnedgangen i totalmarkedet for kylling på åtte prosent.
- Dette var et klart signal fra forbrukerne. De ønsket en renere kylling fostret opp på en annen type fôr og hvor det ikke vil være bruk av narasin i produksjonen, sier Kjuus.
Ny kyllingdans
Kyllinggården har vært veldig synlig i mediene siden lanseringen og dagligvarekjeden har tatt utradisjonelle virkemidler i bruk for å få fart på salget.
- Vi i MENY mener at en såpass stor nyhet som en helt ny og bedre kylling fortjener at vi gjør noe helt utenom det vanlige. Derfor har vi utfordret vi en av verdens beste musikkvideoregissører til å lage en helt ny versjon av Kyllingdansen. Så langt har 1,2 millioner mennesker sett den nye dansen, sier Vegard Kjuus i MENY.