Et levende Norge

NorgesGruppen samarbeider med kjøpmenn, landbruket og lokalmatprodusenter for å oppnå lokal verdiskaping – i hele landet.


NorgesGruppen ønsker å være tilstede der folk bor. En sterk tilstedeværelse lokalt bidrar til bosetting og økonomisk utvikling i distriktene så vel som i byene. Vi jobber aktivt med bønder og mindre matprodusenter for å fremme lokalmat og norske landbruksvarer. På den måten bidrar vi også til et bedre matutvalg i våre butikker. Se våre resultater i tabellen nedenfor. 

Resultater distrikt 2018

Lokalmat
Mål 2020
2-5 prosentpoeng

Årlig mervekst i lokalmat skal være 2–5 prosentpoeng høyere enn totalveksten i NorgesGruppen.

Status 2018
2,2 proesentpoeng

Omsetningen av lokalmat økte med 5,2 prosent i 2018, mens dagligvarer i NorgesGruppen økte med 3,0 prosent.

Utvalg
Mål 2020
Best utvalg

NorgesGruppen skal være best på lokalmat blant dagligvarekjedene

Status 2018
Best utvalg

NorgesGruppen beholder sin ledende stilling på lokalmat blant dagligvarekjedene i Norge.

Distrikt
Mål 2020
Sterk tilstedeværelse

NorgesGruppen vil opprettholde sterk tilstedeværelse lokalt og kunne tilby markedets beste betingelser for selvstendige kjøpmenn og dagligvarebutikker i distriktene.

Status 2018
89%

NorgesGruppen hadde butikker i 89 prosent av landets kommuner i 2018. 1 009 av NorgesGruppens i alt 1 834 butikker er eid av selvstendige kjøpmenn. I tillegg har NorgesGruppen rundt 1 000 utsalgssteder innenfor servicehandel. Ca. 90 prosent av disse er drevet av selvstendig kjøpmenn.

Norske landbruksvarer
Mål 2020
Økt norsk produksjon

Økt produksjon og omsetning av norske landbruksvarer, spesielt innenfor frukt og grønt og varegrupper der det i dag er for lite varer.

Status 2018
0%

Det var gode avlinger og høy omsetning av norsk frukt og bær, men nedgang i produksjon og omsetning av grønnsaker grunnet den varme sommeren.

Relevante bærekraftsmål fra FN

NorgesGruppen har butikker og lagere over hele landet, og derfor stor innvirkning på arbeidsplasser og bosetting, spesielt i distrikts-Norge. Å fremme et bærekraftig landbruk, og å støtte og utvikle små og mellomstore lokalmatleverandører, er eksempler på hvordan vi bidrar til å opprettholde økonomisk vekst i hele landet.

Siste nytt om bærekraft

Ny innpakning sparer miljøet
Ny innpakning sparer miljøet

Den nye innpakningen til Cevitas blåbær kutter både plast og transport. -Vi har en helt annen tilnærming til emballasje nå enn vi hadde for bare fem år siden, sier kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen, Pål Westby.

Les mer
Har kuttet matsvinn med over 20 prosent
Har kuttet matsvinn med over 20 prosent

Nedprising av varer og godt samarbeid med Matsentralen er viktige tiltak som har redusert matsvinn med 21 prosent i NorgesGruppen. -Nå har vi rullet ut et nytt system med datovarsling som skal hjelpe oss med å kutte ytterligere, sier fagsjef for miljø, Halvard Hauer.

Les mer
Vinn festivalpass til Vinjerock 2019!
Vinn festivalpass til Vinjerock 2019!

Bli med i trekningen av festivalpass til sommerens vakreste eventyr, Vinjerock 2019!

Les mer
Årsmagasinet Matnyttig 2018

Årsmagasinet Matnyttig 2018

NorgesGruppen investerer i miljøtiltak, i folkehelse, i et godt arbeidsliv for alle og verdiskaping i distriktene. Vårt ønske med magasinet «Matnyttig» er å gi deg en ny kunnskap og inspirasjon. God lesing!