Et sunnere Norge

Det er mange som spiser sunnere, men en stor andel følger ikke kostholdsrådene. NorgesGruppen vil bidra til å styrke folkehelsen.

NorgesGruppen samarbeider med våre leverandører for å utvikle matvarer som er gode og sunne. Videre bidrar prisreduksjoner og bedre plasseringer av sunne produkter i butikk til at kunder velger det som er bra for kostholdet.  

Sammen med GreeNudge evaluerer vi hvorvidt våre tiltak bidrar til en sunnere handlekurv. Dette er viktig i arbeidet for et sunnere Norge, og kjedene vurderer fortløpende hvordan de kan ta bruk kunnskapen i egne butikker.

Denne rapporten viser NorgesGruppens arbeid med å redusere sukker har i perioden 2015-2018.

Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av frukt og grønt har økt i perioden 2012-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.

Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av grove brød har økt i perioden 2014-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.

Rapporten Mulighetsrommet gir en oppsummering av forskning om hvordan dagligvare, restauranter og skoler kan ta i bruk situasjonsbestemte virkemidler til å påvirke forbrukere til å velge sunnere.

Resultater helse og sunnhet 2018

Frukt og grønt
Mål 2020
+ 22%

Fire prosent vekst per år

Status 2018
-3,0%

NorgesGruppen har prestert bedre enn totalmarkedet som gikk tilbake. En varm sommer ga oss tilbakegang på en rekke grønnsaker. Vi hadde salgsøkning av salater og ferskforedlet frukt og grønt, men dette veier ikke opp for nedgang på store produktgrupper innenfor grønnsaker.

Fisk og sjømat
Mål 2020
+16%

Tre prosent økning per år

Status 2018
-1,1%

Vår sammenlignbare utvikling, viser en nedgang i salg av sjømat. Uemballert fersk fisk går tilbake, mens emballert fersk fisk, middagsløsninger og fiskemat øker. Les mer på neste side.

Grove brød
Mål 2020
> 52%

Status 2018
49,2%

Vi gjør det bedre enn markedet totalt med -1,5 prosent tilbakegang mot -2,5 prosent totalt i markedet. Andre halvår hadde vi positiv volumutvikling mot 2017 (+0,3 prosent). Grovhetsprosenten utvikler seg positivt for tre av våre kjeder, mens sterkt volumdrivende kampanjer i en av kjedene påvirket grovhetsgraden negativt.

Nøkkelhull
Mål 2020
> 20%

Status 2018
19,7%

Antall nøkkelhullsprodukter fortsetter å øke og totalt har vi 1455 i sortimentet. Omsetningsandelen øker også, opp fra 19,1% til 19,7%, og målet for 2020 er innen rekkevidde.

Salt
Mål 2020
- 20%

Status 2018
- 0,2%

Også i år ser vi en svak nedgang, og korrigert for underliggende vekst hos våre kjeder (økning i antall handlekurver) er nedgangen ca. 1 prosent. Det viser at felles mål i bransjen for saltreduksjon begynner å gi resultater. Salgsvekst innen ferdigmat, marinerte kjøttprodukter og snacks medvirker til at nedgangen ikke er større enn 0,2 prosent.

Sukker
Mål 2020
- 10 %

-2% per år.

Status 2018
- 2,7%

Den sterke nedgangen i sukkeromsetningen fortsetter. En rekke tiltak virker i takt med forbrukers ønsker om å redusere sukkerinntaket. Det er nedgang i alle varegrupper bortsett fra is. Den aller største nedgangen er innen drikke.

Mettet fett
Mål 2020
-5%

-1% per år.

Status 2018
-0,9%

For første gang ser vi en nedgang i sammenlignbart salg av mettet fett, som er - 1,6 prosent justert for underliggende vekst (økning i antall handlekurver). Vi ser en nedgang i alle varegrupper, foruten kjøtt og ferdigmat. Sterkest er nedgangen i varegruppen smør/margarin/fett. Produktforbedringer og kampanjer har gitt resultater.

 

Relevante bærekraftsmål fra FN

NorgesGruppen skal gjøre det enklere å spise sunnere og styrke folkehelsen. Dette gjør vi blant annet ved å selge mer frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk, og ved å redusere salt, sukker og mettet fett i sortimentet. Vi skal sikre et trygt mattilbud, og bidra til at det er enkelt å leve sunt, med et forbruk som er bærekraftig over tid.

Siste nytt om bærekraft

Flere velger alternativer til kjøtt
Flere velger alternativer til kjøtt

Ferske salgstall fra NorgesGruppen viser at flere og flere handler vegetariske og veganske produkter i våre butikker. Hittil i år har disse produktene vokst med 20 prosent mot fjorårets tall.

Les mer
Videreutvikler det grønne matfatet
Videreutvikler det grønne matfatet

Fire nye prosjekter har fått midler til å utvikle nye fremtidige løsninger, samt øke kjennskap for norsk frukt, grønnsaker og bær. -Vi trenger ny teknologi for å kunne dyrke norsk jord på en mer bærekraftig og effektiv måte. Vi har stor tro på at disse løsningene kan bidra til både å ivareta og videreutvikle næringen, sier leder for Grofondet, Inger Longva Birkevold.

Les mer
Vi er alle forbrukere og en del av løsningen
Vi er alle forbrukere og en del av løsningen

Vi bor i et land med svært varierende klima, det gjør produksjonen av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter uforutsigbart. -Vi har et ansvar for å tilrettelegge for grønne valg, men det er også viktig å huske på at man som forbruker har stor påvirkningskraft, sier kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen Pål Westby.

Les mer
Årsmagasinet Matnyttig 2018

Årsmagasinet Matnyttig 2018

NorgesGruppen investerer i miljøtiltak, i folkehelse, i et godt arbeidsliv for alle og verdiskaping i distriktene. Vårt ønske med magasinet «Matnyttig» er å gi deg en ny kunnskap og inspirasjon. God lesing!