Det er mange som spiser sunnere, men en stor andel følger ikke kostholdsrådene.
NorgesGruppen vil bidra til å styrke folkehelsen.
NorgesGruppen både kan og vil bidra til bedre folkehelse. Det er etterspørsel i markedet etter sunnere produkter, og det åpner vekstmuligheter for oss. Vår ambisjon er nådd når NorgesGruppens kjeder leverer på de høye målene vi har satt om å tilby mer av det gode og mindre av det usunne. Da bidrar vi til bedre folkehelse, fordi vi selger en betydelig andel av den maten som spises i Norge.

I 2017 har vi jobbet systematisk med tiltak, og er på vei mot vårt overordnede mål om en større og sunnere handlevogn. Se våre resultater i tabellen nedenfor.
Vi vil i 2018 jobbe videre på alle områder, og blant annet videreutvikle enklere måltidsløsninger med fisk for å gjøre det lettere for kundene å velge dette.
Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av frukt og grønt har økt i perioden 2012-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.
Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av grove brød har økt i perioden 2014-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.
Rapporten Mulighetsrommet gir en oppsummering av forskning om hvordan dagligvare, restauranter og skoler kan ta i bruk situasjonsbestemte virkemidler til å påvirke forbrukere til å velge sunnere.
Resultater helse og sunnhet 2017
-
Frukt og grønt
-
Mål 2020
+ 22%
Fire prosent vekst per år
Status 2017
+ 2,6%
Sterk volumvekst innen frukt og grønt totalt. Vi ligger noe bak det ambisiøse målet, men betydelig bedre vekst enn markedet totalt. Grønnsaker viser spesielt god utvikling, både ferske og fryste.
-
Fisk og sjømat
-
Status 2017
- 2,9%
Nedgang i salg av sjømat, men ikke like stor nedgang som markedet totalt (ned 6%). Størst nedgang i fersk fisk, stabilt i frossen fisk, og svak økning i bearbeidet fisk. Høye laksepriser er hovedårsak til nedgang.
-
Grove brød
-
Status 2017
51,2%
Kategorien fortsetter den positive utviklingen. Relansering av brødserien Naturlig sunt i september 2017 sammen med DNT, ble godt mottatt.
-
Nøkkelhull
-
Status 2017
19,1%
God utvikling, og vi ligger tett opptil målet for 2020. I 2017 var 59 av produktnyhetene nøkkelhullsprodukter. Totalt har vi 1 429 nøkkelhullsprodukter
i sortimentet.
-
Salt
-
Status 2017
- 0,3%
Det jobbes godt med saltreduksjon i mange produktkategorier. Likevel er vi bak målet mot 2020. Det skyldes blant annet økning i salg av spekemat og ferdigmat. Forbruk av rent salt går ned.
-
Sukker
-
Status 2017
- 4,3%
Svært god utvikling gjennom 2017, reduksjon i alle kjeder og relevante kategorier, og god styringsfart mot målet i 2020. Endring av resepter bidrar til stor reduksjon, for eksempel med sukkerredusert eller sukkerfri drikke.
-
Mettet fett
-
Status 2017
+ 0,3%
Utfordrende å nå 2020-målet, hovedsakelig grunnet vekst innen kjøtt og ferdigmat. Utviklingen er drevet av forbrukerpreferanser og prisutvikling, som gir dreining fra fisk og sjømat mot kjøtt og ferdigretter. Arbeidet med fettreduksjon i våre First Price - produkter og andre produkter fortsetter i 2018.
Relevante bærekraftsmål fra FN

NorgesGruppen skal gjøre det enklere å spise sunnere og styrke folkehelsen. Dette gjør vi blant annet ved å selge mer frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk, og ved å redusere salt, sukker og mettet fett i sortimentet. Vi skal sikre et trygt mattilbud, og bidra til at det er enkelt å leve sunt, med et forbruk som er bærekraftig over tid.