Halvårsresultater innen sunnhet og folkehelse

Halvårsresultatene våre innen folkehelse viser at flere piler peker riktig vei for å gjøre handlekurvene sunnere. Fiskekonsumet går fra minus til pluss og omsetningen av mettet fett og sukker fortsetter å gå ned.

NorgesGruppen samarbeider med våre leverandører for å utvikle matvarer som er gode og sunne. Videre bidrar prisreduksjoner og bedre plasseringer av sunne produkter i butikk til at kunder velger det som er bra for kostholdet.  

Sammen med GreeNudge evaluerer vi hvorvidt våre tiltak bidrar til en sunnere handlekurv. Dette er viktig i arbeidet for et sunnere Norge, og kjedene vurderer fortløpende hvordan de kan ta bruk kunnskapen i egne butikker.

Denne rapporten viser NorgesGruppens arbeid med å redusere sukker har i perioden 2015-2018.

Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av frukt og grønt har økt i perioden 2012-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.

Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av grove brød har økt i perioden 2014-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.

Rapporten Mulighetsrommet gir en oppsummering av forskning om hvordan dagligvare, restauranter og skoler kan ta i bruk situasjonsbestemte virkemidler til å påvirke forbrukere til å velge sunnere.

Resultater helse og sunnhet

Frukt og grønt
Mål 2020
+ 22%

Fire prosent vekst per år

Status 1. halvår 2019
- 0,6 %

Den varme og tørre sommeren i fjor gir utslag på resultatene også i år med mangel på varer, deriblant norske lagringsgrønnsaker. Vi har imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år, og har tro på at vi kommer til å levere en positiv utvikling fremover.

Fisk og sjømat
Mål 2020
+ 16%

Tre prosent økning per år

Status 1. halvår 2019
+ 2,6%

Endelig øker fiskekonsumet i volum etter flere år med tilbakegang. Kampanjer har bidratt positivt, og arbeidet med enkelhet og smak fortsetter for å klare å rekruttere flere forbrukere til å spise fisk.

Grove brød
Mål 2020
> 52 %

Status 1. halvår 2019
52 %

Markedet totalt er preget av volumtilbakegang på ferske brød, mens NorgesGruppen har en liten fremgang mot tilsvarende periode i fjor. Andelen ekstra grovt er større enn andelen halvgrovt. Andelen grove/ekstra grove brød er 69,3 %.

Nøkkelhull
Mål 2020
> 20 %

Status 1. halvår 2019
20,5 %

God utvikling, og med en nøkkelhullsandel på 20,5 prosent ligger vi foran målet for 2020.

Salt
Mål 2020
- 20 %

- 3,7 % per år

Status 1. halvår 2019
- 0,6%

Gledelig med fortsatt reduksjon, men bak målet for 2020. Reduksjon i saltomsetning drives av gradvise saltreduksjoner i eksisterende produkter og utvikling av nye produkter med lavere saltinnhold - som foretrekkes av stadig flere forbrukere.

Sukker
Mål 2020
- 10 %

-2% per år.

Status 1. halvår 2019
- 0,4 %

Vi ligger foran målet for 2020, og det jobbes godt med sukkerreduksjon på tvers av kategorier. Blant annet har hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger fått mindre sukkerinnhold.

Mettet fett
Mål 2020
-5 %

-1% per år.

Status 1. halvår 2019
-0,8 %

God reduksjon i salget av mettet fett og spisefett. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet. Våre samarbeidspartnere har jobbet godt med fettreduksjon i melk.

 

Relevante bærekraftsmål fra FN

NorgesGruppen skal gjøre det enklere å spise sunnere og styrke folkehelsen. Dette gjør vi blant annet ved å selge mer frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk, og ved å redusere salt, sukker og mettet fett i sortimentet. Vi skal sikre et trygt mattilbud, og bidra til at det er enkelt å leve sunt, med et forbruk som er bærekraftig over tid.

Siste nytt om bærekraft

Matbørsen er vinner av Mangfoldsprisen 2019
Matbørsen er vinner av Mangfoldsprisen 2019

Matbørsen ble i dag tildelt Mangfoldsprisen 2019 under regjeringens integreringskonferanse, som er regjeringens utmerkelse for bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet.

Les mer
Fiskekonsumet fra minus til pluss
Fiskekonsumet fra minus til pluss

For første gang på tre år øker fiskesalget i NorgesGruppens butikker.

Les mer
Matsvinnet i Norge går ned, men det kastes for mye mat
Matsvinnet i Norge går ned, men det kastes for mye mat

I 2018 kastet matbransjen mat for 20,6 milliarder kroner. NorgesGruppen har tatt grep med nedprising av varer, bedre merking og lenger holdbarhetstid hos forbruker - Å redusere matsvinn er utelukkende positivt, sier kommunikasjonsrådgiver for bærekraft i NorgesGruppen, Dyveke Elset.

Les mer
Årsmagasinet Matnyttig 2018

Årsmagasinet Matnyttig 2018

NorgesGruppen investerer i miljøtiltak, i folkehelse, i et godt arbeidsliv for alle og verdiskaping i distriktene. Vårt ønske med magasinet «Matnyttig» er å gi deg en ny kunnskap og inspirasjon. God lesing!