Halvårsresultater innen sunnhet og folkehelse

Halvårsresultatene våre innen folkehelse viser at flere piler peker riktig vei for å gjøre handlekurvene sunnere. Fiskekonsumet går fra minus til pluss og omsetningen av mettet fett og sukker fortsetter å gå ned.

NorgesGruppen samarbeider med våre leverandører for å utvikle matvarer som er gode og sunne. Videre bidrar prisreduksjoner og bedre plasseringer av sunne produkter i butikk til at kunder velger det som er bra for kostholdet.  

Sammen med GreeNudge evaluerer vi hvorvidt våre tiltak bidrar til en sunnere handlekurv. Dette er viktig i arbeidet for et sunnere Norge, og kjedene vurderer fortløpende hvordan de kan ta bruk kunnskapen i egne butikker.

Denne rapporten viser NorgesGruppens arbeid med å redusere sukker har i perioden 2015-2018.

Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av frukt og grønt har økt i perioden 2012-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.

Denne rapporten viser hvordan NorgesGruppens salg av grove brød har økt i perioden 2014-2016 og hvordan dette til dels kan skyldes bruk av situasjonsfaktorer.

Rapporten Mulighetsrommet gir en oppsummering av forskning om hvordan dagligvare, restauranter og skoler kan ta i bruk situasjonsbestemte virkemidler til å påvirke forbrukere til å velge sunnere.

Resultater helse og sunnhet

Frukt og grønt
Mål 2020
+ 22%

Fire prosent vekst per år

Status 1. halvår 2019
- 0,6 %

Den varme og tørre sommeren i fjor gir utslag på resultatene også i år med mangel på varer, deriblant norske lagringsgrønnsaker. Vi har imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år, og har tro på at vi kommer til å levere en positiv utvikling fremover.

Fisk og sjømat
Mål 2020
+ 16%

Tre prosent økning per år

Status 1. halvår 2019
+ 2,6%

Endelig øker fiskekonsumet i volum etter flere år med tilbakegang. Kampanjer har bidratt positivt, og arbeidet med enkelhet og smak fortsetter for å klare å rekruttere flere forbrukere til å spise fisk.

Grove brød
Mål 2020
> 52 %

Status 1. halvår 2019
52 %

Markedet totalt er preget av volumtilbakegang på ferske brød, mens NorgesGruppen har en liten fremgang mot tilsvarende periode i fjor. Andelen ekstra grovt er større enn andelen halvgrovt. Andelen grove/ekstra grove brød er 69,3 %.

Nøkkelhull
Mål 2020
> 20 %

Status 1. halvår 2019
20,5 %

God utvikling, og med en nøkkelhullsandel på 20,5 prosent ligger vi foran målet for 2020.

Salt
Mål 2020
- 20 %

- 3,7 % per år

Status 1. halvår 2019
- 0,6%

Gledelig med fortsatt reduksjon, men bak målet for 2020. Reduksjon i saltomsetning drives av gradvise saltreduksjoner i eksisterende produkter og utvikling av nye produkter med lavere saltinnhold - som foretrekkes av stadig flere forbrukere.

Sukker
Mål 2020
- 10 %

-2% per år.

Status 1. halvår 2019
- 0,4 %

Vi ligger foran målet for 2020, og det jobbes godt med sukkerreduksjon på tvers av kategorier. Blant annet har hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger fått mindre sukkerinnhold.

Mettet fett
Mål 2020
-5 %

-1% per år.

Status 1. halvår 2019
-0,8 %

God reduksjon i salget av mettet fett og spisefett. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet. Våre samarbeidspartnere har jobbet godt med fettreduksjon i melk.

 

Relevante bærekraftsmål fra FN

NorgesGruppen skal gjøre det enklere å spise sunnere og styrke folkehelsen. Dette gjør vi blant annet ved å selge mer frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk, og ved å redusere salt, sukker og mettet fett i sortimentet. Vi skal sikre et trygt mattilbud, og bidra til at det er enkelt å leve sunt, med et forbruk som er bærekraftig over tid.

Siste nytt om bærekraft

Bærekraftig matproduksjon
Bærekraftig matproduksjon

NorgesGruppen ønsker å bidra til et mer bærekraftig jordbruk. N2 Applied har utviklet en teknologi som gir bønder mulighet til å produsere miljøvennlig gjødsel lokalt ved bruk av husdyrmøkk, luft og fornybar energi.

Les mer
ASKO lanserer verdens første hydrogendrevne lastebil
ASKO lanserer verdens første hydrogendrevne lastebil

I dag lanserte ASKO verdens første hydrogendrevne distribusjonsbiler. Distribusjonsbilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.

Les mer
Matnyttig er ute!
Matnyttig er ute!

Hvorfor spiser vi ikke mer fisk, hvordan ser den optimale emballasjen ut, og hva skjer med kaffen vår om vi ikke får bukt med klimaendringene? Les om alt dette og mer i Matnyttig!

Les mer
Magasinet Matnyttig

Magasinet Matnyttig

Fremtidens matopplevelser krever nye løsninger