Vårt arbeid med bærekraft

Vårt arbeid med bærekraft

Vi har fem innsatsområder i bærekraftsarbeidet fram mot 2020, skissert i modellen under. Du kan lese mer om hvert av områdene i menyen til venstre.

 

 

Klar marsjordre, langsiktig satsing

Innsatsområdene er forankret i et sterkt ønske fra styret, eiere og ledelse om at NorgesGruppens verdiskaping skal bidra til en bærekraftig utvikling for samfunnet og selskapet. Vi har satt oss ambisiøse og konkrete mål, og rapporterer årlig, åpent og ærlig om hva vi har fått til.

Hvert av innsatsområdene blir fulgt opp av fagansvarlige. Virksomhetene i NorgesGruppen har stort spillerom, men følger samme marsjordre om at NorgesGruppen skal være bærekraftig og bli klimanøytral. Det åpner for å utforske og investere i løsninger som kanskje er dårlige investeringer på kort sikt, men som alle vinner på i lengden.

Kundenes ti prioriteringer

Vi definerte innsatsområdene i 2016 etter en større prosess med kartlegging av samfunnsutfordringer og dialog med viktige interessenter. De er også koblet opp mot de mest relevante av FNs bærekraftsmål. Hvert år siden 2015 har vi også gjennomført en undersøkelse blant kundene våre, om hva de mener er viktigst å prioritere innen bærekraft for en dagligvareaktør. Resultatene understreker betydningen av de fem innsatsområdene våre. Rettferdig behandling av ansatte har ligget på topp siden den første undersøkelsen. Matkasting og dyrevelferd har klatret forsiktig med økende oppmerksomhet om disse temaene, men i all hovedsak ligger prioriteringene fast. Rett pris konkurrerer vi på hver dag. Alle de andre faktorene er del av bærekraftarbeidet vår.

 Les mer om resultatene fra undersøkelsen i 2018 her

Samfunnsansvar og bærekraft er del av styringsprinsippene

Våre holdninger til samfunnsansvar og krav til hvordan vi skal opptre, er nedfelt i NorgesGruppens felles styringsprinsipper, dokumenter og etiske retningslinjer. I tillegg stiller vi krav til virksomheter vi samarbeider med gjennom etiske retningslinjer for leverandører, og spesielle kontraktsbestemmelser for leverandører til bygg- og anleggsprosjekter.

Arbeider forebyggende mot korrupsjon

Vårt anti-korrupsjonsarbeid er en naturlig del av vårt samfunnsansvar. Det er både i vår og samfunnets interesse at beslutningsprosesser foregår på en åpen og forsvarlig måte. Derfor har vi bygget opp rutiner med mål om å forebygge, avdekke og håndtere all form for mulig korrupsjon. Programmet følges opp av hvert enkelt forretningsområde, med konsernfelles krav, etiske retningslinjer, opplæring og kompetansebygging, dilemmatreninger og risikovurderinger. Alle virksomheter har enten egen varslingsordning, eller er tilknyttet konsernets varslingstjeneste.

 Les NorgesGruppens etiske retningslinjer.

Årsmagasinet Matnyttig 2018

Årsmagasinet Matnyttig 2018

NorgesGruppen investerer i miljøtiltak, i folkehelse, i et godt arbeidsliv for alle og verdiskaping i distriktene. Vårt ønske med magasinet «Matnyttig» er å gi deg en ny kunnskap og inspirasjon. God lesing!

Siste nytt om bærekraft

Flere velger alternativer til kjøtt
Flere velger alternativer til kjøtt

Ferske salgstall fra NorgesGruppen viser at flere og flere handler vegetariske og veganske produkter i våre butikker. Hittil i år har disse produktene vokst med 20 prosent mot fjorårets tall.

Les mer
Videreutvikler det grønne matfatet
Videreutvikler det grønne matfatet

Fire nye prosjekter har fått midler til å utvikle nye fremtidige løsninger, samt øke kjennskap for norsk frukt, grønnsaker og bær. -Vi trenger ny teknologi for å kunne dyrke norsk jord på en mer bærekraftig og effektiv måte. Vi har stor tro på at disse løsningene kan bidra til både å ivareta og videreutvikle næringen, sier leder for Grofondet, Inger Longva Birkevold.

Les mer
Vi er alle forbrukere og en del av løsningen
Vi er alle forbrukere og en del av løsningen

Vi bor i et land med svært varierende klima, det gjør produksjonen av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter uforutsigbart. -Vi har et ansvar for å tilrettelegge for grønne valg, men det er også viktig å huske på at man som forbruker har stor påvirkningskraft, sier kategorisjef for frukt og grønt i NorgesGruppen Pål Westby.

Les mer