Kundevekst i tøft marked

NorgesGruppens kjeder opplevde kundevekst og større handlekurv første halvår. Det betyr at kjedene igjen treffer på produkt- og konseptutvikling som møter forbrukernes ønsker og behov.

Styrket satsing på middagskonsepter
Rask og enkel handel er viktig for kundene i valg av butikk. MENY, SPAR og KIWI har utviklet enkle og raske middagsløsninger som får gode tilbakemeldinger fra kundene. MENY-butikkene har etablert en middagssone med et utvalg nye middagsløsninger utviklet av MENY-lauget. I tillegg er Fisk på 1-2-3 et nytt tilbud i år. SPAR gjør det godt med serien Middagsfavoritter, mens KIWI i år har lansert konseptet Middag for én. NorgesGruppen samarbeider med 1200 leverandører for å utvikle produkter som treffer kundenes behov.

Mange norske bønder har de siste månedene blitt rammet av tørke, og sommerens finvær har ført til at hele avlinger er leveringsklare mye tidligere enn planlagt. NorgesGruppens kjeder lemper derfor på kvalitetskravene slik at produsentene må kaste mindre og forsøker å selge mer av norske produkter.

Produkt- og konseptutvikling som er bra for både helsa og miljøet
Felles for de fleste nylanseringer i butikkene er at produktene både er sunnere og mer miljøvennlige. Eksempelvis har Middag for én bidratt til å snu den negative salgsutvikling på fisk og bidrar samtidig til redusert matsvinn.

Våre kjeder gir kundene bedre veiledning gjennom tilleggsmerking. I tillegg bidrar det nye kjølelageret til ASKO til å få ned den gjennomsnittlige liggetiden slik at ferskvarene får lengre holdbarhet i butikkene.

Små brød er bedre tilpasset forbrukerne og bidrar derfor til å minske matsvinn. I tillegg har vi gjort størrelsen på alle brødposene mindre for å redusere den totale mengden papiravfall. Selve papiret i posene kommer nå fra skandinavisk skogvirke. Brødene har i tillegg redusert saltinnhold og høy grovhetsgrad.

Vokser mer enn markedet
Over 80 prosent av veksten i NorgesGruppens kjeder skjer i eksisterende butikker. Vår sammenlignbare vekst er på 1,8 prosent, mens sammenlignbar vekst for dagligvaremarkedet er på 1,1 prosent (Nielsen). KIWI gjør det fremdeles meget godt i konkurransen om dagligvarekunden med høyest sammenlignbar vekst i bransjen og topplassering i de fleste prisundersøkelsene det siste året. Joker har også gjort det godt i konkurransen om forbrukerne i distriktene siste halvår.

NorgesGruppen økte omsetningen med 2,3 prosent første halvår, som er mer enn omsetningen for dagligvarebutikkene totalt på 2,0 prosent (Nielsen). Matvareprisene har hatt en svak utvikling på 1,3 prosent siste 12 måneder (juli til juli), mens konsumprisindeksen siste 12 måneder er på 3,0 prosent (SSB).

Effektiv drift og sterke kjedekonsepter bidrar til å holde marginene stabile til tross for sterk priskonkurranse og lav markedsvekst.

Års- og bærekraftsrapport 2017

Års- og bærekraftsrapport 2017

Vårt mål er å ha både lønnsom og bærekraftig vekst.