Ambisjonene i praksis

Satser grønt for rødt kjøtt
Satser grønt for rødt kjøtt

Produksjon av rødt kjøtt er under press. Kjøttproduksjon – og landbruk generelt – regnes som en klimaversting, og globalt mobiliseres det bredt for at forbruket av rødt kjøtt ­reduseres ­kraftig, eller aller helst kuttes helt ut. Men på Dyster gård tenkes det nytt gjennom satsing på grønnere landbruk.

Les mer
– Vi må ikke tro vi er dårligere enn andre
– Vi må ikke tro vi er dårligere enn andre

En høstdag for 12 år siden landet Thanusan Thanbalasingam Hovind alene i Norge. 10-åringen hadde flyktet fra et Sri Lanka i borgerkrig, og han ante ikke hva han reiste til. I dag vet han veldig godt hvor han står og enda bedre hvor han vil: Den assisterende ferskvaresjefen har egen matkanal og skal bli mesterkokk.

Les mer
På vei mot klimanøytral
På vei mot klimanøytral

ASKO, som leverer mat til Norges­Gruppens kjeder og serverings­markedet, satser kraftig på batterielektrisk varetransport. De rykker stadig ­nærmere egne mål om nullutslipps­distribusjon av dagligvarer innen 2026.

Les mer
Fibernett i distriktene: Løfter lokalsamfunn digitalt
Fibernett i distriktene: Løfter lokalsamfunn digitalt

Når lokalbutikken får fiber betyr det mye for det ­moderne næringsliv og hverdagsliv over hele landet.

Les mer
Dagligvarebutikken som forskningsarena
Dagligvarebutikken som forskningsarena

Hvor varene er plassert i butikken har vesentlig betydning for at vi skal ta sunnere handlevalg, viser forskningen.

Les mer
Det norske osteeventyret
Det norske osteeventyret

Det var en gang et land der ystingen hadde ligget i dvale i hundre år. Men så kom Kraftkar og tok en historisk pris i World Cheese Awards, og norsk ost vant oppmerksomheten til hele kongeriket og litt til.

Les mer
Rester er gull verdt!
Rester er gull verdt!

– Det beste er om vi ikke lager mer mat enn vi trenger, sier Christer Rødseth, kjøkkensjef og TV-personlighet.

Les mer
Over 200 av NorgesGruppens varer med Se, lukt, smak -merket
Over 200 av NorgesGruppens varer med Se, lukt, smak -merket

Bacon, potetsalat, tortellini, pannekaker, pastasauser, grillspyd og popcorn. Noen eksempler på de over 200 produktene som til nå er merket med emblemet Se, lukt, smak, og teksten: Best før, ofte god etter. Målet er at det lille merket skal redde spisbare matvarer fra å kastes i søpla.

Les mer
Bærekraft oftere på menyen
Bærekraft oftere på menyen

Det personlige miljøengasjementet øker, og det vises også i kundenes handlekurv.

Les mer
Kundene velger sunnere handlekurv
Kundene velger sunnere handlekurv

Handlekurvene fylles stadig av sunnere matvarer enn tidligere. Kundene i NorgesGruppens butikker kjøper totalt sett mer fisk, mindre sukker, mer frukt og grønt og mindre mettet fett.

Les mer
Mindre plast over hele linja
Mindre plast over hele linja

I 2019 reduserte vi bruken av plast på våre produkter med over 620 tonn – et nytt steg mot NorgesGruppens mål om 20 prosent reduksjon innen 2025.

Les mer
Arbeidstrening er gull verdt
Arbeidstrening er gull verdt

NorgesGruppen er på god vei til å nå målet om 1100 løpende arbeidstreningsplasser innen 2020, og vi har styrket arbeidet med mangfold ytterligere. I 2019 var det 1008 personer som hadde arbeidstrening gjennom NorgesGruppen.

Les mer
Ingen tvil om våre krav til god dyrevelferd
Ingen tvil om våre krav til god dyrevelferd

Kjøtt, melk og egg i våre butikker skal komme fra dyr som har det godt.

Les mer
Overproduksjon til besvær
Overproduksjon til besvær

NorgesGruppen har jevnlig dialog gjennom året med kjøttindustrien, og da spesielt markedsregulator Nortura, for å balansere kjøttproduksjonen best mulig. Ønsket er å produsere det markedet etterspør, ikke mer og ikke mindre. Og ikke minst – at vi bruker hele dyret.

Les mer
Mindre matsvinn er vinn-vinn
Mindre matsvinn er vinn-vinn

Arbeidet med å redusere matsvinn i NorgesGruppen har gitt gode resultater med 24 prosent reduksjon siden 2015. Det er fortsatt nedprising av varer som nærmer seg utløpsdato som er det tiltaket som bidrar best og mest.

Les mer
En milliard i lokalmat, mange nye gründere
En milliard i lokalmat, mange nye gründere

NorgesGruppen har utviklet et bredt sortiment av lokalmat i sine butikker. På ti år har MENY femdoblet salget av lokalmat, og omsetter nå norske, lokale produkter for nærmere en milliard kroner.

Les mer
Enklere og bedre handleopplevelse på kundens premisser
Enklere og bedre handleopplevelse på kundens premisser

Vi investerer betydelig hvert år for å forbedre oss hele tiden innen kompetanse, utvalg, priser og kunderelaterte tjenester. De som vinner dagligvarekunder er de som hele tiden strekker seg etter den beste handleopplevelsen.

Les mer
Kundene etterspør fagfolk
Kundene etterspør fagfolk

De siste 15 årene er søkertallene til matfag og sjåføryrket redusert betydelig. Behovet for et felles løft for å få ungdom til å se mulighetene i yrkesfag er stort.

Les mer
Utvikler bedre handleopplevelser
Utvikler bedre handleopplevelser

Vi jobber mer i tverrfaglige team for å utvikle og teste tjenester enda raskere enn før. På denne måten er vi også bedre forberedt på konkurranse fra nye aktører.

Les mer
Framtidens dagligvarebutikk
Framtidens dagligvarebutikk

I august 2019 åpnet Norges grønneste dagligvarebutikk på Hokksund – der KIWI-eventyret startet for 40 år siden. Miljøflaggskipet KIWI Lerberg er framtidens dagligvarebutikk, og et stort skritt på veien til målet om å bli klimanøytrale.

Les mer
Kaffebrygg for framtiden finansieres med grønne obligasjoner
Kaffebrygg for framtiden finansieres med grønne obligasjoner

Joh. Johannson Kaffe produserer i dag en tredjedel av all kaffe som drikkes i Norge. Nå flytter virksomheten fra anlegget på Filipstad.

Les mer
Verdikjedeforbedringer gir lavere matvarepriser
Verdikjedeforbedringer gir lavere matvarepriser

I en kostnadsintensiv bransje som vår er det avgjørende å ha høy produktivitet gjennom hele verdikjeden for å sikre lave matvarepriser til kundene.

Les mer
Kaffebrygg for fremtiden
Kaffebrygg for fremtiden

Om kort tid vil den ravnsvarte drikken, som mange ikke kan unnvære, brennes i ultramoderne og klimavennlige lokaler i Vestby. Og når produksjonen er i gang i det nye anlegget, vil utsøkt ­kaffe-aroma blande seg med lukten av treverk.

Les mer
Jakten på den optimale emballasjen
Jakten på den optimale emballasjen

En optimal emballasje sikrer trygg distribusjon av maten, reduserer matsvinn, er miljøvennlig, gjenvinnbar og utnytter plassen maksimalt i transporten. Det er ikke lett å få til alt, men møt en som har klart det – Juanita-tomater fra Lauvsnes Gartneri.

Les mer
-Du må ville en forandring
-Du må ville en forandring

Møt Penelope Lea fra Miljøagentene.

Les mer
Frisk som en fisk
Frisk som en fisk

Hvorfor er det så vanskelig å velge fisk til middag? Alle vet at fisk er sunt, likevel spiser vi langt mindre enn vi bør.

Les mer
Livnærer seg på skogens bær
Livnærer seg på skogens bær

Pernille Svea og Gunnar Sagstuen har skapt et godt gründereventyr av ville bær. Nå høster produktene deres suksess i butikkene.

Les mer
Melk, brød og åpen dør
Melk, brød og åpen dør

I Auklandshamn drar ikke skolebarna til SFO om morgenen, men til nærbutikken. I timene før butikkens åpningstid er kjøpmann Åse Marie Økland på plass, slik at bygdas unge har et sted å være frem til skoleklokka ringer inn.

Les mer
Måtte flykte for å finne hjem
Måtte flykte for å finne hjem

2006: Teheran, Iran 12 år gamle Ahmad Reza Rezae strever i den store slakterihallen. Hver natt er et slit. Uten stans lemper han den endeløse rekken av tunge kasser opp på slaktebåndet. Den spede gutten er segneferdig, men vet han ikke kan gi seg. 70.000 kyllinger skal slaktes før sola står opp. Lønna er ingenting, men han er sikret mat og ly. En natt kommer det fryktede politiet. Slitet i slaktehallen er over, men Rezas strabasiøse reise har akkurat begynt.

Les mer
Respekt for kaffen
Respekt for kaffen

Norge er i kaffetoppen i Europa, og vi nyter hele 12 millioner kopper hver dag. Men klimaendringer og lave priser setter kaffen under press. Hva kan vi gjøre med det?

Les mer
Vind - eller forsvinn?
Vind - eller forsvinn?

Verdens ledere er enige om å begrense global oppvarming til godt under 2 °C. For å nå målet må mer fornybar energi på markedet og kull, olje og gass fases ut. Naturens krefter må settes i sving, men det skjer ikke uten kamp.

Les mer
Det norske osteeventyret
Det norske osteeventyret

Norge har blitt en ostenasjon og ostedestinasjon. Overraskende for mange, men ikke for MENY som har heiet og løftet frem norske osteprodusenter gjennom en årrekke – med en særlig stor innsats i VM-året 2018.

Les mer
Bedre holdbarhet og bredere sortiment
Bedre holdbarhet og bredere sortiment

Siden ASKO Sentrallager Kjøl i Vestby kom i full drift i 2018, har det forbedret holdbarheten på ferske kjølevarer i butikk med ca. 0,5–1 dag.

Les mer
Enklere. Bedre. Digitalt.
Enklere. Bedre. Digitalt.

Netthandel utgjør en liten, men voksende del av omsetningen til NorgesGruppen. MENY hadde en omsetning i netthandelen på 270 millioner kroner i 2018. Samtidig tar vi i bruk digitale tjenester for å gjøre handelen enklere og matopplevelsene bedre.

Les mer
Matdestinasjon på Solsiden
Matdestinasjon på Solsiden

Monica Ervig Kjendalen er en av mange kvinnelige butikksjefer i NorgesGruppen. Hver dag jakter hun på marginene som gjør MENY Solsiden til Trondheims destinasjon for de ypperste råvarene, den råeste handleopplevelsen og byens beste kunnskap om mat og matopplevelser.

Les mer
Utvalg selger
Utvalg selger

MENY har aldri solgt mer fra sine premiumkategorier enn de gjorde mot slutten av 2018. Rekordsalget er i tråd med MENYs mål om å inspirere til gode matvaner, tilby matutvalg, ferskvare og middagsløsninger.

Les mer
KIWI er prislederen
KIWI er prislederen

KIWI vant de fleste prisundersøkelser i 2018, og har nå totalt vunnet 6 av de 7 siste matbørsene i VG. Store priskutt på en rekke sunne og populære produkter har gjort KIWI til prislederen.

Les mer
– Når du får trene og blir trygg, er ingenting vanskelig
– Når du får trene og blir trygg, er ingenting vanskelig

Gjør du andre trygge og inkluderer menneskene rundt deg, kommer de gode mulighetene. Den erfaringen deler Thomas Jansen (47) og Kevin Wolter Paulsen (19).

Les mer
Vi trygger maten
Vi trygger maten

Forbrukerne skal være sikre på at alt de kjøper i NorgesGruppens kjeder er trygt. Derfor bruker konsernet store ressurser på å sikre kvalitet og trekke varer tilbake når det påvises feil.

Les mer
Vaksinerer salaten
Vaksinerer salaten

Norske forskere vil hjelpe salatplanten til å stå imot skadegjørende sopp helt på egen hånd. Lykkes de, vil de ha skapt en naturlig og effektiv metode som gjør plantevernmidler overflødige.

Les mer
Fra matsvinn til måltid
Fra matsvinn til måltid

Mat som nærmer seg utløpsdato kan også bli til gode måltider. Derfor samarbeider NorgesGruppen med Kirkens Bymisjon for at de som trenger det mest skal få nyte et godt måltid.

Les mer
Lever butikken, lever bygda
Lever butikken, lever bygda

Postkontoret forsvant. Banken forsvant. Da bensinstasjonen over gata måtte stenge dørene, kjøpte Joker-kjøpmann Vidar Finsådal den for å sikre drivstoff i bygda. – Jeg vil bidra til at dette fortsetter å være et levende samfunn. Nærbutikkens verdi ligger i å være et sted der folk treffes og blir sett, sier han.

Les mer
Dette bør du vite om plast
Dette bør du vite om plast

Noen viktige poeng havner i skyggen når plastproblemet diskuteres. For å gjøre det som er best for miljøet må vi tenke to tanker samtidig, og vurdere de ulike dilemmaene vi kan støte på når det kommer til plastbruken vår.

Les mer
E-læring for arbeidere i verdikjeden
E-læring for arbeidere i verdikjeden

Vår erfaring viser at det er varierende kompetanse rundt rutiner for mer etisk og bærekraftig produksjon, og flere leverandører mangler ofte verktøyene for å sikre anstendige arbeidsplasser.

Les mer
Unil har et indirekte soyafotavtrykk
Unil har et indirekte soyafotavtrykk

Det er flere utfordringer knyttet til soyaproduksjon. Særlig fremtredende er risikoen for avskoging på grunn av den økende etterspørselen etter dyre- og fiskefôr som inneholder soya.

Les mer
Unil leverer nå kun Fairtrade-merket te
Unil leverer nå kun Fairtrade-merket te

Høsten 2017 ble First Price Earl Grey te sertifisert som siste te i rekken. 100% av Unils teer oppfyller nå kravene til Fairtrade og er dermed merket med dette.

Les mer
Miljøvennlig emballasjeoptimering
Miljøvennlig emballasjeoptimering

Unil ønsker å redusere deres totale miljøbelastning og støtter opp under NorgesGruppens miljøambisjoner om å være klimanøytrale. Unil har derfor initiert flere prosjekter knyttet til miljøvennlig emballasjeoptimering.

Les mer
Tonnevis av sukker fjernet
Tonnevis av sukker fjernet

Unil jobber aktivt for å bidra til god folkehelse blant befolkningen. I løpet av 2017 omsatte Unil nesten 1000 tonn mindre sukker gjennom NorgesGruppens kasser.

Les mer
Byfrokost til de som trenger det mest
Byfrokost til de som trenger det mest

NorgesGruppen har i mange år samarbeidet med Kirkens Bymisjon om måltider for dem som trenger det mest. På Tøyen i Oslo åpner Kirkens Bymisjon dørene for mennesker som trenger et godt, varmt og gratis måltid. Tilbudet kalles Byfrokost. Blant de frivillige som jobber her, er også NorgesGruppens ansatte.

Les mer
DNT-brødene med stor suksess i butikk
DNT-brødene med stor suksess i butikk

NorgesGruppen og Den Norske Turistforening samarbeider om å fremme sunn mat, et aktivt friluftsliv og naturvern som sentrale elementer for den norske folkehelsen.

Les mer
Simulering for å redusere svinn
Simulering for å redusere svinn

Nok varer i hylla med minst mulig svinn.

Les mer
Akademi for serveringsbransjen
Akademi for serveringsbransjen

ASKO har etablert KIT-akademiet – en komplett opplæringsarena for serveringsbransjen. I 2017 ble det gjennomført 40 kurs for 600 kunder.

Les mer
Ny flyt for brød og bakervarer
Ny flyt for brød og bakervarer

Å skape optimal vareflyt er det viktigste grepet for å redusere matsvinn og sikre riktig varetrykk i butikkhyllene. I 2017 la vi derfor om den store varestrømmen av brød og bakervarer.

Les mer
Kundene møter større fleksibilitet

Bedre løsning for restauranter og catering.

Les mer
ASKO startet logistikkutdanning

Ansatte utvikler viktig kompetanse.

Les mer
Raskere rullering
Raskere rullering

ASKOs nye helautomatiserte kjølelager vil håndtere rundt 25 prosent av Norges forbruk av kjølte varer.

Les mer
Mindre luft - mer varer

I 2017 etablerte vi et prosjekt for å øke fyllingsgrad med 15 prosent.

Les mer
Himmelspannet ost fra Hemsedal

Himmelspannet Ysteri i Hemsedal produserer oster av ypperste kvalitet, basert på ku- og geitemelk fra lokale bønder.

Les mer
Cevita eplemost fra Telemark

Himmelspannet Ysteri i Hemsedal produserer oster av ypperste kvalitet, basert på ku- og geitemelk fra lokale bønder.

Les mer
Grønn vekst med Grofondet

I sitt første driftsår ga Grofondet tilsagn om støtte til 14 ulike prosjekter som samlet vil motta over 12 millioner kroner de neste årene.

Les mer
Butikk i distrikt
Butikk i distrikt

NorgesGruppen har butikker i 81 % av de minste kommunene i Norge (færre enn 2000 innbyggere).

Les mer
NorgesGruppen først med tilleggsmerking
NorgesGruppen først med tilleggsmerking

Tilleggsmerking av matvarer, og oppfordringen se, lukt, smak ble godt mottatt, og raskt kjent, blant kundene. Nå har bransjen samlet seg om ett felles uttrykk.

Les mer
MENY satser på flere lærlinger
MENY satser på flere lærlinger

MENY har lidenskap for mat og dyktige fagpersoner og bidrar derfor i fagutvikling og utdanningsløpet for lærlinger.

Les mer
KIWI og UNICEF sikrer barn utdanning og rent vann
KIWI og UNICEF sikrer barn utdanning og rent vann

KIWI har vært signaturpartner til UNICEF siden 2010, og sammen har vi bygget 20 skoler og én førskole på Madagaskar.

Les mer
Energispar

EnergisparNorgesGruppen fullførte i løpet av 2017 det mangeårige EKING-prosjektet (Energikutt i NorgesGruppen).

Les mer
 ASKO i gang med vind og hydrogen
ASKO i gang med vind og hydrogen

ASKO er en pioner innen utvikling av miljøvennlige løsninger, blant annet med solcelletak på sine lagre, og den første elektriske lastebilen.

Les mer
Hva påvirker kundenes valg?

De fire mest effektive virkemidlene for sunnere valg er plassering, merking, pris og porsjonering.

Les mer
Dyr sjømat - mindre fisk til middag
Dyr sjømat - mindre fisk til middag

Laks er førstevalget når nordmenn skal ha fisk til middag. Prisen på laks var høy gjennom hele 2017, og salget av sjømat bar preg av dette totalt sett.

Les mer
Kylling fra Hovelsrud gård
Kylling fra Hovelsrud gård

På Helgøya i Mjøsa ligger Hovelsrud gård, som i 2017 startet en satsing på økologisk kyllingproduksjon.

Les mer
Populær vegetar
Populær vegetar

Bra for miljøet er det også.

Les mer
Mat i farta
Mat i farta

Etterspørselen etter mat og drikke for folk i farta er i vekst. Deli de Luca, MIX og Jafs er konsepter som tilbyr ferdige måltidsløsninger.

Les mer
Bedre kundeopplevelser
Bedre kundeopplevelser

Sju av ti spiser middag sammen i hverdagen, men mange vil ha mer variasjon på middagsbordet. Det har MENY, SPAR og KIWI gjort noe med.

Les mer
Investerer for nærmiljøet
Investerer for nærmiljøet

Butikken er en av de viktigste institusjonene for å sikre mange små tettsteder med skole, barnehage og eldresenter over hele Norge.

Les mer
Enklere og raskere handel
Enklere og raskere handel

NorgesGruppens kjeder utvikler netthandel i takt med etterspørselen. Vi ser at nettkundene er flinke til å benytte seg av tilbud, de handler sunnere og planlegger bedre.

Les mer
Kundene sparte mer enn én milliard kroner
Kundene sparte mer enn én milliard kroner

Aldri tidligere har kundene spart mer gjennom Trumf. Fordelsprogrammet er bedre og utvidet til nær sagt alle bransjer.

Les mer
Sunn suksess
Sunn suksess

Påsken har ofte blitt forbundet med priskrig på tradisjonelt smågodt mellom kjedene, men i 2017 bestemte KIWI seg for å tilby et sunt alternativ til påskegodtet.

Les mer
Knallgode LilleGo`
Knallgode LilleGo`

25 000 stellevesker med LilleGo’-produkter ble gitt ut gratis til nybakte foreldre i 2017.

Les mer