- Vi skal satse på lokalmat!

Flere av profilhusene i NorgesGruppen satser nå aktivt på å øke salget av lokalmat i sine butikker. Kjøpmannshuset og MENY ULTRA velger ulike løsninger, men har samme mål: Økt salg av lokalmat.
14. september 2012

Konsernsjef Tommy Korneliussen var tydelig da han torsdag ettermiddag åpnet NorgesGruppens lokalmatseminar.
- Vi skal satse på lokalmat, var hans tydelige budskap til fremmøtte journalister og lokalmatprodusenter.

Tydelig vekst
Eivind Haalien, som er produktgruppesjef for lokalmat i NorgesGruppen, utdypet budskapet til konsernsjefen.
- Vi ser at kundene vil ha lokalmat. Vi skal opprettholde posisjonen som kundenes førstevalg, sa Haalien. Han viste i sitt innlegg til at det de to siste årene har vært en tydelig vekst i salget av lokalmat. I 2011 økte salget med 13 prosent.
- Dersom denne veksten fortsetter, så kan vi passere en milliard kroner i 2015, tror Eivind Haalien.

På lokalmatseminaret fikk flere lokalmatprodusenter vist seg frem, blant andre Homlegarden og Vingulmark. I løpet av helgen vil enda flere produsenter få mulighet til å vise frem sine produkter. Det er liten tvil om at det for tiden er mange lokalmatprodusenter på vei opp og frem.

Matmerk-direktør Nina Sundqvist rettet en advarende pekefinger til forsamlingen.
- Blir lokalmat for lokalt?, var spørsmålet hun stilte. Hennes tydelige oppfordring til lokalmatprodusentene er å samarbeide mer. Hun viste til rakfiskprodusentene i Valdres som et godt eksempel på fruktbart samarbeid.

Besøk festivalen på Aker Brygge
Lokalmatseminaret ble arrangert i sirkusteltet til Flying Culinary Circus. Fredag og lørdag kan du besøke festivalen. MENY, ULTRA, SPAR og Joker er til stedet, det samme er en rekke lokalleverandører, og det vil være aktiviteter for store og små hele helgen.