9 av 10 støtter saltkuttet i kjøttdeig

I oktober kom nyheten om at NorgesGruppen fjerner tilsatt salt og vann i kjøttdeig. En fersk undersøkelse viser at nordmenn er positive til å si farvel til saltet.
07. november 2014

Nesten 9 av 10 nordmenn svarer at de synes tiltaket med fjerning av tilsatt salt i kjøttdeig er riktig, viser en ny YouGov-undersøkelse.

Saltkuttet i kjøttdeig og andre deiger utgjør 90 tonn salt fra det norske kostholdet. Saltkuttet er det største enkelttiltaket i norsk kosthold i moderne tid. Hver enkelt av oss vil redusere saltinntaket med om lag 1,5 gram, tilsvarende ca. 15 prosent, de dagene vi til middag velger kjøttdeig uten salt i stedet for med salt.

– Det er gledelig at saltkuttet blir tatt godt imot, særlig når vi vet at et mindre saltinntak er et av de mest effektive virkemidlene for å bedre folkehelsen, sier Aina Marie Lien, ernæringsfysiolog i NorgesGruppen.

Myndigheter og organisasjoner
Det er ikke bare forbrukerne som har tatt godt imot saltkuttet, også helsemyndigheter og organisasjoner har vært positive. 

– Et viktig bidrag til bedre folkehelse, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

 – ­Dette er et godt eksempel på hvordan matvarekjedene kan legge til rette for at folk skal spise sunnere, sier ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver i LHL Erik Arnesen.

Saltreduksjon i brød
Etter at NorgesGruppens butikker, Kiwi, Meny, Spar, Joker, Ultra og Nærbutikken varslet saltkutt i kjøttdeig, kunne Bakers komme med nyheten om at saltinnhold i brød reduseres med ytterligere 10 prosent i løpet av høsten.

Saltreduksjonen på 10 prosent kommer i tillegg til reduksjonen på hele 20 prosent fra 2011 frem til i dag.

Om NorgesGruppens helse- og ernæringsstrategi
- Målet til NorgesGruppen er å redusere salt med 15 prosent i gjennomsnitt for de varegruppene som bidrar med mest salt.

- Helsestrategien har tre fokusområder med tilhørende konkrete målsetninger frem mot 2017: 

  • Øke salget av frukt og grønt, grovt korn og fisk
  • Redusere salt og sukker
  • Balansere utvalg, egne merkevarer og informasjon

Les mer om hva vi gjør for å bidra til et sunnere kosthold

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av analysebyrået YouGov, på oppdrag fra NorgesGruppen, som en omnibus uke 44 i 2014, hvor 1000 personer i alderen 18-74 år er intervjuet.