Flere matnyheter til den kvalitetsbevisste forbruker

Stadig flere norske forbrukere blir mer kvalitetsbevisste på mat og drikke. Å leve sunnere har blitt en varig kostholdsendring, samtidig som at etterspørselen etter raske og enkle måltidsløsninger øker sterkt.
11. februar 2015

En studie fra de siste to tiårs spisefakta viser at det er tilbudet, fremfor endring i behov, som skaper nye spisevaner i befolkningen. For eksempel kan økningen i både yoghurt- og fiskekonsumet forklares med at det de siste årene har kommet mange flere varianter for forbruker å velge mellom. Innovasjonsansvarlig i NorgesGruppen Kristine Hartviksen forklarer at nyheter er viktig for å innfri kundenes stadig større forventninger og ønsker for det de spiser og drikker, og at det bidrar til vekst og lønnsomhet for både leverandører og butikkene.
- NorgesGruppen jobber kontinuerlig for å finne og sette av plass til produkter som kan bli populære for norske forbrukere og som kan gi norske forbrukere flere valgmuligheter. I februar måned kommer hvert år flere hundre helt nye produkter til dagligvarebutikkene, produkter som leverandørene har jobbet med i mange måneder, sier hun.

486 nyheter fra 80 leverandører
Nyhetsvinduet 2015 er på 486 produktnyheter fra i alt 80 ulike leverandører. NorgesGruppen arrangerte pressetreff med avduking av noen av de aller mest spennende nyhetene på Meny Colosseum tirsdag morgen.

 

- De overordnede mattrendene er preget av det autentiske og naturlige, i tillegg til velvære og kvalitet, forteller Hartviksen. Vi tror at såkalt streetfood smitter mer og mer over på dagligvare. Streetfood er en internasjonal trend som går på at matvarene er tøffe, enkle og smaksrike, forklarer hun. 

Glutenfritt, laktosefritt og melkefritt har vokst 28 prosent på ett år i NorgesGruppens butikker. 
- Noe av årsaken kan være at glutenfrie varianter er bedre på smak nå enn før, samt at det har blitt trendy å velge glutenfritt, sier kategorisjef Christine Hundsnes. Det har dessuten kommet flere alternativer fra leverandørene. I lavprisbutikker kunne man tidligere kun finne noen få melblandinger samt noen få varianter innen drikke, mens i dag finner man et mye bredere sortiment også i lavpris. NorgesGruppen har en vekst innenfor nevnte varer på 28,3 prosent siste 52 uker. Kiwi har en vekst på hele 38 prosent, og Meny og Spar på hele 23 prosent, fortsetter Christine.

Sunnhet og kvalitet
NorgesGruppen ser en positiv trend innen norsk kosthold. Salgsveksten innenfo på de store sunne kategoriene som frukt og grønt, fisk og grovt brød øker. NorgesGruppen – med 1 700 dagligvarebutikker over hele landet - har for eksempel aldri før solgt mer frukt og grønt. Salget steg 5,5 prosent i 2014, og den organiske veksten i volum var på fire prosent. Tall fra NorgesGruppen viser samtidig at sukkerfri brus det siste året har hatt en vekst på 6,4 prosent i volum, mens sukkerholdig brus går tilbake med 1,6 prosent. 

 I fjor etablerte NorgesGruppen Sjømathuset, i samarbeid med Lerøy. Et resultat av dette er at det nå tilbys et bredere sortiment på fersk fisk til enda flere dagligvarebutikker i hele landet.

 

- Utlandet ser nå til oss på fisk. Vi har Norges største og mest innovative anlegg for fersk fisk og sjømat der ferdigpakket fisk, løsvekt og sushi er på ett sted. Også i dette nyhetsvinduet kommer det mange nye varianter, blant annet pankopanert torsk, sei og nuggets som gjør det enklere for barn og unge å like fisk, forteller kategorisjef Vidar Olsen i NorgesGruppen. Dagligvarekjeden Meny har nylig satt ned prisene på fersk fisk, og Spar har tilbud på sushi hver torsdag og fredag.

Noen av nyhetene som lanseres i februar

 

  • Grønnsaksjuicer basert på grønnsaker: Drikk søtpotet, gresskar, rødbeter, grønnkål, gulrøtter og tomater - en enkel måte å få i seg noen av de sunneste grønnsakene på. 
  • Nye Cola Life  
  • Glutenfrie brød, rundstykker og knekkebrød
  • Pankopanert fisk 
  • Ferske renskåret skrei-loins i 2015
  • Skreifilet, skrei-koteletter og skrei-loins i ferdig pakkede løsninger
  • Sushi med fersk ørret 
  • Omega 3-olje for katt og hund
  • Pastillen med høyverdig xylitol (50 prosent) som bidrar positivt til tannhelsen
  • Melkesjokolade med Japp
  • Nytt middagskonsept  «Rask middag – helt enkelt», tradisjonelle middagskomponenter som gjør det enklere å lage god middag 
  • Ny grandiosa