Går mot tidenes grillsesong

Stabile, gode sommertemperaturer mange steder i landet og flere nye ferskvareprodukter i butikkene, gjør at det allerede ligger an til å bli en av de beste grillsesongene noen sinne.
19. juni 2014

Flere valgmuligheter, både ferdigmarinert og naturell råvare, slår godt an hos den norske forbrukeren så langt i sommer. KIWI forteller at de er godt fornøyde med starten av grillsesongen, og SPAR bekrefter at det tegner til å bli tidenes sommer i ferskvareavdelingene deres, om været fortsetter slik det har startet.

NorgesGruppens butikker merker at det er stor etterspørsel etter kjøttprodukter, deriblant svin, nakke og indrefilet. Etterspørselen er betydelig større enn for ett år siden. MENY har en positiv volumutvikling på kjøtt på 6,85%, mens ULTRA har en volumutvikling på hele 13,25% på pølser.

Nye trender
Jacobs Utvalgte har utvidet pølsesortimentet som selges både i MENY og ULTRA med nye varelinjer. Rå pølser fra Jacobs Utvalgte har hatt en volumvekst og netto omsetningsøkning på hele 44%. Pulled pork har vokst frem som den nye burger-trenden, MENY har hatt en omsetningsøkning på nesten 600% mot fjoråret. MENY solgte dessuten i forrige uke 17 500 burgere av den nye Angus-burgeren fra løsvektdisken utviklet av MENY-lauget, en økning på 45% fra forrige burger-kampanje tidligere i år.

Flere velger fisk på grillen
Det har kommet flere produkter som gjør det lettere å lykkes med sjømat på grillen (fisk i aluform). Sjømatkonsumet har økt kraftig de siste årene, også på sommeren. I tillegg ser NorgesGruppen at det er både økende interesse og kunnskap om å lage mat. Fersk fisk-satsingen i NorgesGruppen har blant annet før til at hele lavpriskjeden KIWI nå har fersk fisk, med flere nye varianter av fersk laksefilet og fersk torskefilet. Laks utpeker seg som ferskvareproduktet med den aller beste salgsutviklingen i SPAR, med en økning på totalt 480 % på to sommervarianter i aluform.

Vannmelom og jordnær når nye høyder
KIWI solgte rekordmye jordbær i uke 23 i år. Den gamle rekorden var på 323.000 kurver – i uke 23 solgte de 435.000 kurver. Omsetningsveksten i frukt- og grøntavdelingen i KIWI hittil i år er på hele 15,33%, og 9,42% på de sammenlignbare butikkene.

SPAR ser en eksplosjon i vannmelonsalget. Bare på to sommeruker har de solgt over 620 tonn med vannmelon – på hele fjoråret solgte de cirka 740 tonn.

Grilltips? Klikk deg inn på følgende adresser:
http://kiwi.no/Oppskrifter/Tinas-sommer/
http://www.meny.no/Tema-Med-Menykokken/Sommer/Norges-Grillmester-2014/