Inge Stenbakk er Årets kjøpmann!

Årets kjøpmann 2012 er Inge «Ingo» Stenbakk ved Meny Colosseum i Oslo.
11. desember 2012

Årets Kjøpmann kåres av bransjeavisen Handelsbladet FK. Det var 12. gang prisen ble delt ut og tredje gang dagligvarekjeden MENY gikk til topps.

- Dette er en stor ære både for meg og de ansatte på Colosseum. Det viser at arbeidet vi har lagt ned de siste årene har vært riktig, sier Inge Stenbakk, butikksjef ved Meny Colosseum.

Juryen bestod av Are Knudsen, redaktør i Handelsbladet FK (juryleder), managing director Tom Aulie i Spirit Gruppen og adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Talentutvikleren

Kjøpmannsprisen deles ut for å påskjønne ekstraordinær innsats eller for gjennomgående dyktig ledelse av en butikk. Prisen er den høyeste utmerkelsen en kjøpmann kan få i Norge.

- Som leder stiller Årets Kjøpmann i en helt egen klasse. Han tar seg av sine ansatte, stiller krav til dem, gir dem frihet, bygger selvtillit og løfter dem frem. Få, om noen, har dyrket frem flere kjøpmannstalenter enn ham, og en lang rekke tidligere ansatte er nå butikksjefer selv, sier Are Knudsen redaktør i Handelsbladet FK, i juryens begrunnelse.

Kandidatene nomineres av kjedekontorene eller sine egne sine ansatte, innenfor bransjene dagligvarehandel, servicehandel og bensinstasjonsdrift. Det er en forutsetning at de økonomiske resultatene er gode.

Har gått gradene

Stenbakk startet karrieren i 1973, da han som 15-åring ble butikkassistent ved Irma på Kjelsås. I 1996 tok han over Meny Colosseum. Etter 40 år i bransjen er Stenbakk en viktig ressurs for Meny, både forretnings- og miljømessig.

- Butikken leverer alltid gode resultater, og er en av de aller beste i kjeden totalt. Inge stiller klare krav og forventninger til sine medarbeidere, og er flink til å utvikle dem ved å gi dem tillit og la medarbeiderne ta ansvar, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny-Ultra.

Meny Colosseum hadde en omsetning på 145,6 millioner kroner i 2011 og har blant annet blitt kåret til årets Meny-butikk to ganger.*

Meny tar andeler

I tillegg til den ferske hedersprisen har Meny også gode resultater å vise til på kjedenivå. . 2012 har vært et strategisk viktig år med 20 nye butikker.

- Målet til Meny er å vokse fra 12,5 milliarder i 2010 til 17 milliarder i 2014. Samtidig skal antall butikker øke fra 155 til 200. Vi er godt i rute til å nå disse målsettingene. I år vokser vi mer enn 10 prosent, mens totalmarkedet øker ca. 3,5 prosent. Vi tar andeler, sier Kjuus.

17 milliarder før 2014

Kjuus har også ambisjoner om at Meny skal øke med mer enn 10 prosent i 2013. Det tilsvarer, tilsvarende 1,8 milliarder kroner.

- Jeg er trygg på at vekstambisjonen på 17 milliarder nås før 2014. Med medarbeidere som Inge Stenbakk i stallen er vi godt rustet til å møte et konkurransepreget marked.

 

* Inge Stenbakk og Meny Colosseum har blitt kåret til sølvvinner i Tines «Årets Matgledebutikk 2012», to ganger fått terningkast seks i Dagligvarehandelens butikkrunde, blitt Årets Butikk regionalt 10 ganger og vunnet Menys talentutviklerpris for 2011.