KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy kåret til Årets retailleder

Bjørkøy kan vise til solide topp- og bunnlinjevekst, ifølge juryens begrunnelse.
24. september 2014

Jan Paul Bjørkøy har vært sentral i KIWI siden 1994, og har sittet i sjefsstolen siden 2011. Jan Paul Bjørkøy ble i går tildelt prisen Årets retailleder 2014 på Virkes Handelskonferanse.

Prisen Årets retailleder deles ut av Hovedorganisasjonen Virke for annet år på rad. Hensikten bak prisen er å fremheve betydningen av godt lederskap for norske handelsbedrifters utvikling og suksess.

Født i bransjen
Jan Paul Bjørkøy er født og oppvokst i butikk, og har hatt «grønt blod» siden 1994. Bjørkøy mener menneskene rundt seg er hans viktigste verktøy i lederjobben og har alltid vært opptatt av å bygge sterke team.

-Jeg har alltid hatt troen på at oppgaver løses best av de som står oppgaven nærmest, og da må vi ha flinke folk. Denne prisen er delt ut på bakgrunn av gode resultater, og de resultatene har alle i KIWI bidratt til, sier Bjørkøy.

Enkel og velfungerende
Bjørkøy forteller om en enkel og velfungerende lederstrategi.

-Vi skal alltid knyte piggskoa litt strammere enn dagen i forveien og vinne hver dag. Da må vi ha flatest mulig organisasjon og korte linjer. Vi må utøve tillit, og ikke minst må vi ha dyp kunnskap om dagligvarefaget, fortsetter Jan Paul.

Juryen avslutter sin kjennelse med følgende betrakting:

-Vinneren har vist usedvanlig sterke evner til handling, til å holde kursen og ikke minst, å huske på at menneskene rundt seg, er det viktigste. Bare slik bygger man et vinnerteam!

Juryen for årets pris har bestått av Bror William Stende (Hovedorganisasjonen Virke), Anders Askevold (GS1 Norway), Kay Evensen (Varde Hartmark), Ole Petter Melleby (Isco Group), Frode Finsrud (Cappa) og Sverre Flåskjer (Herkules Capital).