NorgesGruppen og Euro Sko inngår partnerskap i Sverige

Euro Sko Norge AS og NorgesGruppen ASA har inngått avtale om at NorgesGruppen ved en rettet emisjon tegner 49 % av aksjene i Euro Sko Group Sverige AB. Euro Sko Norge AS vil etter emisjonen eie de resterende 51% av aksjene i selskapet.
04. september 2008

NorgesGruppens inntreden i selskapet skjer etter at Euro Sko Group Sverige AB i juli i år inngikk avtale om kjøp av 59 skobutikker i Sverige fra kjeden Wedins Skor & Accessoarer AB.

Euro Sko Group Sverige AB er i dag et heleid datterselskap av Eurosko Norge. Euro Sko Sverige AB vil etter emisjonen fortsette å fungere som kjedekontor/serviceorgan overfor kjedens svenske medlemmer. Selskapet skal også drive egne butikker.

Euro Sko er Nordens største skoaktør, med virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Island og Baltikum. Gruppen har 4 sterke kjedeprofiler; Euro Sko, dna, Økonomisko og Skokanonen, som til sammen treffer bredt i markedet. Ca 550 butikker omfattes av profilene, med en samlet omsetning over disk på ca. 3,4 mrd NOK.

Kjeden ble stiftet i 1982 og butikkene eies av medlemmene i kjeden. Euro Sko Norge AS distribuerer sko til kjedens medlemmer i alle fem land, og vil med kjøpet av de 59 skobutikkene i Sverige øke butikkmassen der til cirka 180 butikker.

-Samarbeidet med Norgesgruppen blir spennende på alle måter. NorgesGruppens finansielle styrke og kompetanse kombinert med vår erfaring med kjededrift innen skobransjen, åpner mulighetene for å styrke vår posisjon i alle nordiske markeder, sier administrerende direktør Christian Hatle.

For NorgesGruppen er tegningen av aksjer i Euro Sko Group Sverige AB en anledning til å få innpass i det svenske detaljistmarkedet for sko. - Vi ser frem til et positivt samarbeid med Euro Sko, sier konsernsjef Sverre Leiro. Han sier videre at oppkjøpet er i tråd med NorgesGruppens strategi om å gå inn i nye detaljsegmenter hvor NorgesGruppen med sin kompetanse og erfaring kan bidra til positiv utvikling.

Ønskes ytterligere informasjon, kontakt:
Kine Søyland, informasjonssjef NorgesGruppen ASA: 900 79 888
Christian Hatle, adm. dir Eurosko Norge AS: 915 45 370