NorgesGruppen befester dermed ytterligere sin posisjon i det norske dagligvaremarkedet. NorgesGruppens kjeder viser en god utvikling, spesielt innen sammenlignbare butikker.
En oversikt over paraplykjedenes markedsandeler i 2007 viser dermed følgende (endringer fra 2006 i parentes):
- NorgesGruppen 39,2 % (+1.3 %)
- Coop 23,8 % (-0.5 %)
- ICA Norge 17.4 % (-1.5 %)
- Rema 17,3 % (+0,4 %)
- Øvrige 2,3 % (+0,3 %)
Paraplykjedenes markedsandeler i 2007 (endringer fra 2006-2007). Kilde: Dagligvarerapporten 2008, AC Nielsen.
Den totale omsetningen i norske dagligvarebutikker var på 117 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift i 2007. Sammenlignet med omsetningen på 110,3 milliarder kroner i 2006 var dette en økning på 6,0 % eller 6,7 milliarder kroner.
Mer om Dagligvarerapporten 2008 Mer om rapporten finnes på
AC Nielsens nettsider. Man kan også laste ned
pressemeldingen som ble sendt ut i forbindelse med saken.