NorgesGruppen tar fortsatt markedsandeler

Dagligvarerapporten 2007 er nå lagt frem. NorgesGruppen tar fortsatt markedsandeler, i 2006 var fremgangen på 1,2 %. NorgesGruppen har i dag en markedsandel av dagligvaremarkedet på 37,9 %.
13. april 2007

- Dette er en gledelig utvikling og det er viktig at vi fortsetter å befeste vår posisjon som Norges største handelshus. Det er spesielt gledelig å se at vi nå har to av de tre største kjeden i Norge, sier konsernsjef Sverre Leiro.

Kiwi er den kjeden som øker sin markedsandel mest, men en økning på 0,8 % -poeng. Meny hadde også en fremgang på 0,2 % -poeng og endte opp med en andel på 8,3 %, som gjør Meny til Norges tredje største dagligvarekjede.

I 2006 økte det totale veksten i dagligvaremarkedet i Norge med 5.1 %. Omregnet i kroner utgjør dette en økning på nær 5,4 milliarder kroner, fra netto 105,0 milliarder kroner i 2005 til netto 110,3 milliarder kroner i 2006.

Dagligvarerapporten lages årlig av analyseselskapet AC Nielsen Norge.

Kjedene i NorgesGruppen har følgende andel:

Kiwi 10,9 % (+0,8)
Meny 8,3 % (+0,2)
Spar/Eurospar 7,56 % (0,0)
Joker 2,7 % (+0,1)
Centra/Ultra 1,8 % (+0,1)
Nærkjøpmennene 1,0 % (-0,2)