Ny informasjon på kvitteringene

Kvitteringene i butikkene har fått et nytt informasjonsfelt om gebyr, men det er ikke besluttet å innføre dette.
27. februar 2015

NorgesGruppen vurderer å innføre gebyr ved bruk av kredittkort, kontaktløs betaling (mobil og kort) og kontantuttak. Dette er gebyr til banken, ikke til NorgesGruppen. Det gjelder ikke for betaling med vanlig debetkort med pin-kode.

Hele varehandelen står i dag overfor en spesielt stor utfordring med tanke på kostnader. Stadig flere kunder betaler varer med kredittkort i butikkene våre. Samtidig utsteder bankene i disse dager kontaktløse kort til sine kunder (betaling uten bruk av PIN). Totalt medfører dette vesentlig høyere brukerstedsgebyrer for butikkene. Det er stor usikkerhet rundt hvem som tar regningen for de nye, digitale betalingsløsningene i varehandelen.

Kontaktløse betalinger blir dyrere enn ordinære korttransaksjoner med debetkort (BankAxept), fordi kontaktløse betalinger bygger på infrastrukturen til internasjonale kortselskaper som Visa og MasterCard. Gebyret som butikkene betaler når kunden bruker kredittkort er også mye høyere enn når kunden bruker debetkort.

Totalt medfører dette vesentlig høyere brukerstedsgebyrer for butikkene. Butikkene har en totalkostnad på i underkant av 1 prosent av beløpet det handles for, når kunden betaler kontaktløst eller med kredittkort.

Det blir stadig mindre kontanter i omløp i våre dagligvarebutikker på grunn av stadig høyere andel av kortbetalinger, samtidig som at stadig flere benytter seg av å ta ut kontanter i butikkene fordi bankene avvikler sine kontanttjenester i sine filialer og reduserer antall minibanker. Dette medfører økte kostnader for våre butikker.

NorgesGruppen har ikke besluttet enda hvorvidt dette vil bli innført og når.