Økning i urter kan få ned saltinntaket

På ett år har salgsvolumet av friske urter i NorgesGruppens butikker økt med 17 prosent. I 2013 solgte NorgesGruppen 43 prosent flere krydderurter enn i 2010.
01. februar 2014

Forbruket til norske forbrukere er i stadig vekst, og butikkene opplever at flere er flinkere til å bruke urter i maten nå enn tidligere. De store dagligvarekjedene i NorgesGruppen, Spar, Meny og Kiwi, melder om kraftig vekst i etterspørselen etter urter.

Krydderurter er urter med aroma som brukes i matlagingen som smakstilsetning. Urter kan brukes til det meste, både i matlaging, middagsrester, dressinger, sauser, desserter og til og med i smoothie.

Mer urter i maten kan redusere saltbehovet
- Urter kan redusere salt som tilsetning i maten, sier ernæringsfysiolog Aina Marie Lien i NorgesGruppen. Urter inneholder viktige antioksidanter som gir flere helsegevinster i tillegg til fantastisk gode smaker, sier hun videre.

I følge Helsedirektoratet får altfor mange i seg for mye salt, langt over anbefalt mengde.
- Økt forbruk av krydderurter kan bidra til at det er enklere å redusere bruken av salt ved matlaging, sier Aina Marie Lien. Vi ønsker også at saltinntaket for de varegruppene og produktene som bidrar med mest salt bør reduseres, sier Aina videre.

Får øynene opp for flere sorter
Basilikum og koriander er de mest populære hos norske forbrukere. Norske produsenter dyrker nå cirka 17 forskjellige sorter. Kruspersille, dill, gressløk og basilikum er størst.
- Koriander ligger nå ikke langt unna disse, sier krydderurteprodusenten Hans Erik Fuglerud på Lier. Han bekrefter at stadig flere får øynene opp for flere typer urter enn de mest tradisjonelle som basilikum, for eksempel Timian.

Fuglerud tror økningen siste år handler mye om bevisstgjøring
- Butikkene har blitt mer oppmerksomme på urter og er flinkere til å ha nok utvalg, mener Fuglerud, som produserer urter til alle dagligvarebutikkene i NorgesGruppen.