Satser sammen på fersk fisk og sjømat

Norges største og mest innovative anlegg for fersk fisk og sjømat åpner i dag på Kalbakken i Oslo.
25. mars 2014

Med Sjømathuset vil Lerøy og NorgesGruppen sørge for mer, bedre og ferskere fisk og sjømat til Menys fiskeavdelinger og et bredere utvalg ferdigpakket sjømat til alle NorgesGruppens dagligvarebutikker. 

Med Sjømathuset samler man for første gang ferdigpakket fisk, løsvekt og sushi på ett sted, i Europas mest moderne og komplette anlegg for fersk distribuert sjømat. Aldri før har så store volumer fersk sjømat blitt bearbeidet, pakket og distribuert fra ett og samme anlegg i Norge. Og målsetningen er klar fra begge partnere i Sjømathuset: Øke konsumet av sjømat i den norske befolkning.

- Jeg er stolt av at NorgesGruppen nå tar en posisjon på fersk fisk i samarbeid med Lerøy. Sjømathuset er et unikt anlegg for NorgesGruppens butikker, det vil bidra til å skape konkurransekraft i Menys velassorterte fiskedisker, og samtidig bidra til at vi får et bredere og ferskere sortiment ut til alle våre kunder gjennom ferdigpakket fisk og sjømat, sier NorgesGruppens konsernsjef, Tommy Korneliussen.

Konsernleder Henning Beltestad i Lerøy trekker frem de mange og viktige grepene som er gjort i verdikjeden for å bedre kvalitet, utvalg og tilgjengelighet.
- Lerøy er så mye mer enn laks! Gjennom det samarbeidet vi har hatt med NorgesGruppen siden 2006, og som nå er blitt til Sjømathuset, tilgjengeliggjør vi nå fersk sjømat av høyeste kvalitet i dagligvarebutikker over hele landet. Alt fra skreiloins og lakseporsjoner til hummer og krabbeklør ligger ferdigpakket i kjøledisken. Aldri før har så mye god sjømat vært så tilgjengelig for den norske dagligvarekunden, sier Beltestad.

Meny-kjeden står alene for nesten 30 prosent av all ferskfisk-omsetningen i Norge. For dem blir Sjømathuset et uvurderlig verktøy mot målet om å fortsatt sikre kundene Norges råeste fiskedisker.
- Meny-kunden er svært opptatt av fersk fisk og sjømat, både når det gjelder kvalitet, pris og tilgjengelighet. Med Sjømathuset i ryggen står vi enda bedre rustet til å tilfredsstille kundenes høye krav, og samtidig nå målet vårt om minst 15 prosent økning i sjømatsalget hvert år fremover. I fjor solgte vi fisk for 813 millioner. Neste år passerer vi en milliard, sier adm. dir i Meny, Vegard Kjuus.

For mer informasjon
Kine Søyland, kommunikasjonssjef NorgesGruppen ASA: 900 79 888
Vegard Kjuus, adm. dir Meny: 982 34 819

Dette er Sjømathuset

  • Sjømathuset er et partnerskap mellom Lerøy Seafood Group og NorgesGruppen, med Lerøy som eier og driver og NorgesGruppen som eneste kunde.
  • Sjømathuset er et fyrtårn i europeisk sammenheng når det kommer til samarbeid mellom produsent og detaljist.
  • Sjømathuset skal levere ferdigpakket sjømat og sushi til NorgesGruppens butikker over hele landet, samt løsvekt til østlandsområdet.
  • Sjømathuset har 111 ansatte og en estimert omsetning på 450 mill. kr. Forventer et volum på 45 millioner sjømatmåltider i 2014.
  • Topp moderne, effektive og skalerbare lokaler på Kalbakken i Oslo. 5800 kvm fordelt på to etasjer. Kapasitet på 8 – 10 000 tonn fisk og 20 mill biter sushi.

Om Lerøy
Lerøy Seafood Group ASA er verdens nest største produsent av laks og ørret, og er NorgesGruppens hovedsamarbeidspartner innen sjømat siden 2006.

Om NorgesGruppen
NorgesGruppen er landets største handelshus, med kjernevirksomhet innen distribusjon og salg av dagligvarer. NorgesGruppen står bak dagligvarekjedene Meny, Ultra, Centra, Jacobs, Kiwi, Spar, Eurospar, Joker og Nærbutikken.