MENY lanserer larvebrød

Som første dagligvarekjede tilbyr MENY larver i sitt varesortiment. Grovbrødet «Mjølmums» inneholder ca. 100 malte melbillelarver. - MENY skal være ledende på innovasjoner, trender og fremtidens mat, sier Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig for bakeri i MENY.
05. mars 2019

Bakehuset har utviklet Mjølmumsbrødet, som inneholder 2,1% tørkede og malte melbillelarver (kalt mjølmums/melmums) – tilsvarende ca. 100 larver i hvert brød. Larvene er dyrket frem på Larveriet på Voss. Grovbrødet vil, som en test, selges i 22 MENY-butikker i mars.
- Insekter kan bli en del av fremtidens mat i Norge, slik de allerede er i store deler av verden. Nå tester vi ut hvor mottakelig forbrukerne er gjennom å tilby larver i brød. Brødet smaker godt, man smaker ikke larvene. Og de er faktisk små superhelter, sier Kasbo.

Hun forteller at nyheter generelt har høy interesse hos mange av MENYs kunder, samtidig er hun klar på at insekter er vel prematurt for norske ganer.
- Vi skal være ledende på innovasjon, utvalg og trender og må derfor utfordre oss selv. Slik vi gjorde da vi lanserte kyllingfilet i 1992, salmalaks i 2005 og Norges første vegetar ferskvaredisk i 2016. Larver på menyen virker utenkelig for de fleste nå, men kanskje ikke om fem-ti år, i lys av de enorme klimautfordringene vi står overfor, sier Kasbo.

Les mer på meny.no