NorgesGruppen som samfunnsaktør

NorgesGruppen som samfunnsaktør

NorgesGruppen er et stort selskap, med en høy andel av markedet for dagligvarer. Det er et faktum, og det gjør oss til gjenstand for debatt om markedsmakt, matvarepriser og forholdet til leverandørene.
04. mars 2015

Her finner du samfunnsrapporten til NorgesGruppen

Bak den NorgesGruppen som portretteres i media, finnes imidlertid en mangefasettert, levende og engasjert virksomhet med en stolt historie. Nær 38.000 ansatte og vel 1.700 kjøpmenn spredt på alle landets fylker gjør oss til en av Norges største private sysselsettere og en drivkraft i mange lokalsamfunn. Våre kjøpmenn er tilstede nær sagt overalt der folk bor, og vi påvirker naturlig nok samfunnet vi er en del av.

 

Det vil vi utnytte på en positiv måte. Det er en av grunnene til at vi jobber for å bidra til en bedre folkehelse ved å tilby sunnere valgmuligheter og engasjere oss i forsknings prosjekter. Det er også en viktig årsak til at vi har satt oss et langsiktig ambisjon om å bli en klimanøytral virksomhet, og til at vi jobber systematisk i verdikjeden for å sikre at maten vi tilbyr er produsert på forsvarlig vis og under verdige arbeidsforhold.

Størrelsen gir oss kraft til å skape reelle forbedringer og ringvirkninger i bransjen. 

Rundt årsskiftet gjennomførte vi en undersøkelse blant kundene som ga interessante resultater. Den viste at kundene tillegger myndighetene det største ansvaret for å bedre folkehelsen, sikre dyrevelferd og redusere forurensing og klimautslipp. Vi er enige i at myndighetene har et stort ansvar for å sette rammene, men mener bransjen har minst like store muligheter for å bidra positivt på disse områdene. Vi samarbeider bredt med myndigheter, interesse- og bransjeorganisasjoner for å gjøre mulighetene til virkelighet. 

Samfunnsrapporten, som vi lanserte på seminar om samfunnsansvar, beskriver ambisjonene vi har som samfunnsaktør og dokumenterer hva vi har jobbet med og fått til så langt. Den presenterer også en undersøkelse som forteller hvordan leverandørene våre vurderer forholdet til NorgesGruppen. Det er svært gledelig at vi gjør det bra i denne undersøkelsen. Like gledelig er det at folk fl est mener at vi har et godt vareutvalg og bred butikkdekning i Norge. 

Vi er opptatt av å opptre ansvarlig, og vi er opptatt av lønnsomhet. Det ene utelukker ikke det andre, og det forsøker vi å vise i vår samfunnsrolle og i denne rapporten. Vi er selvsagt ikke perfekte, men vi er på rett vei og stolte av det vi har fått til så langt.

Relaterte saker