Ønsker flere sunnere valgmuligheter til forbruker

Ønsker flere sunnere valgmuligheter til forbruker

Våre kunder velger oftere de sunne alternativene innenfor de fleste kategorier dersom de er tilgjengelige og konkurransedyktige på pris.
21. oktober 2015

– Innenfor sjokolade og sukkervarer ønsker vi sunnere alternativer og mindre poser for å få ned sukkerforbruket, understreker kategoridirektør Rune Spikseth.

Spikseth sier at innovasjonstakten hos produsentene kunne med fordel gått raskere. 

- Mindre poser er ikke nok. Mørk sjokolade, flere økologiske produkter og Fair Trade er velkomne i sortimentet, sier han.

Ferske tall viser at det er våre egne merkevarer som drar mye av utviklingen innenfor nøkkelhullsmerkede produkter.
– Nøkkelhull er godt kjent blant publikum og oppfattes som en god veileder for sunnere matvaner. NorgesGruppen har derfor klare forventninger til at flere leverandører merker sine produkter med Nøkkelhullet der det er mulig i 2016. I dag er det egne merkevarer som står for veksten i Nøkkelhullomsetningen. Det er ikke godt nok, fastslår Spikseth.

– I Kiwi vet vi at Nøkkelhullet virker og at det er godt kjent blant publikum, sier leder for ferskvare og kvalitet Harald Bregner. Vi mener derfor at det ikke lenger bør være en frivillig ordning, men obligatorisk. Sunnhet til folket er bærebjelken til Kiwi, sier Bregner.

Tall fra NorgesGruppen viser at salget av frukt og grønt øker når avdelingene bygges ut i butikkene, at salget av fisk øker når den tilbys klar til å settes rett i ovnen og at salget av sunn mat øker når den er godt merket og markedsført.


Klikk her for å lese hele artikkelen i Dagligvarehandelen, der høyskoleleketor Odd Gisholt Ved Handelshøyskolen BI har uttalt seg om hvilken aktør han mener gjør mest for å ta helse og sunnhet på alvor.
– Dette er et betydelig fremskritt og et nytt perspektiv i høstjakta. Den dreier seg nå om mye mer enn listeføring, pris og joint marketin, sier Odd Gisholt.