KIWI viderefører momskutt på nøkkelhullsvarer

Salget av nøkkelhullsmerkede matvarer i KIWI har økt med 22 prosent etter at kjeden senket prisen tilsvarende momsen. Kiwi viderefører dermed nøkkelhullskampanjen på ubestemt tid.
17. august 2011

– Med Nøkkelhullskampanjen har Kiwi for andre gang bevist at momskutt på sunn mat gir fantastiske resultater, sier kjedesjef Jan Paul Bjørkøy.

Det var 7. mars i år at Kiwi kuttet prisen tilsvarende momsen på alle Nøkkelhullsprodukter, i forbindelse med helsemyndighetenes store nøkkelhullskampanje. Siden den gang har 11 000 personer skrevet under på oppropet om momskutt på Kiwis nettsider, og salget har økt med 22 prosent (Nye produkter og produkter som fikk tildelt Nøkkelhullet i 2011 er ikke inkludert i tallmaterialet).

Hensikten med Kiwis kampanje har vært å dokumentere effekten av et momsfritak på sunne matvarer. Resultatene er samlet i en rapport som er offentlig tilgjengelig på momskutt.no. Kiwi gjennomførte et liknende eksperiment i 2007 med momskutt på frukt og grønt. Den gang resulterte prisreduksjonen i en salgsøkning på 23 prosent.

– Kiwi fortsetter å satse tungt på sunne matvarer, men dette er ikke en oppgave handelen kan løse alene. Det må politisk handling til for å sikre billige sunne matvarer til alle, sier Bjørkøy.