Mer relevant reklame til hver enkelt kunde

Mer relevant reklame til hver enkelt kunde

En ny satsing i NorgesGruppen kobler merkevareleverandørene med kundene i digitale medier. Målet er effektiv annonsering som treffer målgruppen presist. Dermed blir tilbudet ikke bare attraktivt for de største annonsørene, men også for de små.
28. august 2020

Sylinder Media er navnet på den nystartede forretningen i NorgesGruppen som skal skreddersy annonser for merkevareleverandører til Trumf-kunder. Denne type målrettet markedsføring vil bidra til å tilby hver kunde relevant produktreklame basert på kundens kjøpshistorikk.

NorgesGruppen samarbeider med 1 200 leverandører med varer som selges gjennom KIWI, MENY, SPAR og Joker. NorgesGruppen har tilgang til et stort datagrunnlag via Trumf-databasen. 1,4 millioner Trumf-medlemmer har gitt sitt samtykke til å få skreddersydd annonsering fra merkevareleverandørene.

Når kundene får mer relevante annonser i digitale medier innebærer det at hver annonse får bedre treff. Annonsørene får da bedre effekt av sitt reklamebudsjett sammenlignet med andre alternativer. Denne type annonsering gjør det dermed også mulig for mindre merkevareleverandører med små budsjetter å nå frem til sine kunder. Lokale leverandører og nisjeleverandører kan da nå frem til akkurat sine kunder med informasjon om for eksempel nylanseringer.

- Det er vanskeligere og vanskeligere å nå kundene via gamle medier som analog-TV og trykte medier, sier analyse- og markedsdirektør Truls Fjeldstad. Hensikten med Sylinder Media er derfor å tilby helt presis markedsføring tilpasset kundenes kjøpsadferd, sier Fjeldstad.

Annonsene fungerer slik at dersom en Trumf-kunde er logget inn på Facebook, Schibsted-nettsteder eller i Google-nettverket med samme e-post eller telefonnummer som han eller hun bruker hos Trumf, så kan de få annonser basert på sin kjøpshistorikk. Det vil si at dersom du er Trumf-kunde og har melk fra Rørosmeieriet i din kjøpshistorikk via Trumf, kan du eksempelvis få annonser videre fra Rørosmeieriet når de lanserer en ny type melk.

Fjeldstad forteller at de skal fortsette å jobbe sammen med mediebyråer, men at NorgesGruppen gjør mediekjøpene selv.

- For å vinne forbrukere i årene som kommer er det viktig å hele tiden forbedre seg. Med denne satsingen er NorgesGruppen bedre forberedt på konkurranse fra blant annet Amazon og andre globale aktører, sier Fjeldstad.

Julianne Dragseth er nyansatt i Sylinder Media. Hun har erfaring fra en start-up innenfor digitalannonsering og er en kompetent ressursperson innenfor digitale kanaler. Hun har tidligere ledet det norske kontoret til YouTube-nettverket United Screens, og har en unik kompetanse på markedsføring via nye digitale kanaler.

Sylinder AS er NorgesGruppen sitt selskap for utviklingen av digitale tjenester og kundedialog.