- Dette er en gledelig utvikling og det er viktig at vi fortsetter å befeste vår posisjon som Norges største handelshus. Det er spesielt gledelig å se at vi nå har to av de tre største kjeden i Norge, sier konsernsjef Sverre Leiro.
Kiwi er den kjeden som øker sin markedsandel mest, men en økning på 0,8 % -poeng. Meny hadde også en fremgang på 0,2 % -poeng og endte opp med en andel på 8,3 %, som gjør Meny til Norges tredje største dagligvarekjede.
I 2006 økte det totale veksten i dagligvaremarkedet i Norge med 5.1 %. Omregnet i kroner utgjør dette en økning på nær 5,4 milliarder kroner, fra netto 105,0 milliarder kroner i 2005 til netto 110,3 milliarder kroner i 2006.
Dagligvarerapporten lages årlig av analyseselskapet AC Nielsen Norge.
Kjedene i NorgesGruppen har følgende andel:
Kiwi 10,9 % |
(+0,8) |
Meny 8,3 % |
(+0,2) |
Spar/Eurospar 7,56 % |
(0,0) |
Joker 2,7 % |
(+0,1) |
Centra/Ultra 1,8 % |
(+0,1) |
Nærkjøpmennene 1,0 % |
(-0,2) |