Øl og vafler til finalen

De tre finalistene som skal konkurrere om å bli Årets lokalmatgründer 2015, er nå klare.
08. juni 2015

Årets lokalmatgründer er en pris som ønsker å bidra til å løfte norsk lokalmatproduksjon videre når det gjelder kvalitet, unikhet og nasjonal verdiskaping.

18 spennende bidrag lå på bordet da juryen skulle plukke ut de tre beste bidragene. Årets tema var «norsk tradisjonsmat på nye måter», hvor kandidatene skulle vise hvordan vi kan bevare norske mattradisjoner og samtidig begeistre moderne forbrukere.

Juryens leder Hilde Charlotte Solheim skryter av bidragene og peker på at stolthet og identitet som gjennomgående i konseptbeskrivelsene.

De tre finalistene som skal konkurrere om førstepremien er bryggeriet Små Vesen fra Valdres, Havets Øl fra Lindesnes og Det norske Vaffelstekeriet fra Øyer.

Kåringen av Årets lokalmatgründer er et samarbeid mellom Hanen og NorgesGruppen, og skjer første gang i år.

– Vi ønsker at prisen skal bidra til at lokal mat og drikke får økt oppmerksomhet, samtidig som vi ønsker å belønne kreativiteten innen norsk tradisjonsmat, sier Bernt Bucher Johannessen, daglig leder i Hanen.

– Målet vårt er at salget av lokalmat skal være større enn veksten i dagligvaremarkedet for øvrig, sier Eivind Haalien, produktgruppesjef for lokalmat i NorgesGruppen.

Den store finalen, hvor Årets lokalmatgründer 2015 skal kåres, finner sted under Vinjerock 17. juli.

– Vinjerocks lokalmatfokus er jo selvskrevet siden festivalen ligger i Vang kommune som har Norges største tetthet av traktorer. Vi syns det er fantastisk å kunne bidra til en større lokalmatsatsing både lokalt og nasjonalt og ønsker alle finalistene hjertelig velkommen til festivalen, sier Julie Forchhammer, festivalsjef for Vinjerock.

Foto: Små Vesen

ÅRETS LOKALMATGRÜNDER 2015

• Prisen er et samarbeid mellom Hanen og NorgesGruppen
  • Prisen er på 50.000 kroner og et introduksjonsprogram