- Vi føler at dette er et bevis på at kundene verdsetter vår innsats. Vårt mål er å fortsette veksten også i år. Det skal vi gjøre ved å satse både på lavprisbutikker, supermarkeder og på nærbutikkene, sier konsernsjef Tommy Korneliussen.
NorgesGruppen nådde 37,4 prosent av dagligvaremarkedet i 2011. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng. Totalomsetningen i dagligvarehandelen i 2011 endte på 143,7 milliarder kroner (eks mva). Ved utgangen av fjoråret var det 3975 dagligvarebutikker i Norge.
Korneliussen mener det er særlig tre forhold som forklarer NorgesGruppens positive utvikling:
- For det første opplever lavpriskjeden Kiwi en imponerende vekst. Kiwi er den enkeltkjeden som tar flest markedsandeler.
- Dessuten har vi befestet vår sterke posisjon i markedet for supermarkeder. Både Meny og Spar/Eurospar gjør en sterk innsats i et tøft marked.
- Vi er også veldig stolte av Joker. Mens mange andre nærbutikker sliter, så holder Joker-kjeden stand.
Daligvarerapporten 2012 viser at NorgesGruppen og Rema tar markedsandeler. Ica og Coop går noe tilbake.
- Det er ingen tvil om at det er en hard kamp om kundene i dagligvaremarkedet. Konkurransen om kundene er tøff, sier Tommy Korneliussen.
Se hele pressemeldingen fra Nielsen her.
For kommentarer, kontakt:
Konserndirektør Per Roskifte: 415 16 500